Правильний вибір ніші багато в чому визначає успішність інтернет-магазину. Від цього залежить як технічна, так і економічна частина. А часто й особливості просування. Тому треба приділити достатньо часу та уваги аналізу ринку. Для цього можна використовувати автоматичні інструменти та ручний пошук в Інтернеті. Давайте дізнаємося про всі тонкощі та розглянемо 5 перспективних ніш. Наприкінці підіб'ємо підсумки та дамо рекомендації.
Насамперед, проаналізуйте попит, конкуренцію та маржинальність. Так ви зрозумієте, чи варто взагалі за це братися.
Адже якщо попиту та конкуренції практично немає, то ця ніша нікому не цікава. А якщо маржинальність низька, то від вас знадобиться багато зусиль, щоб заробити.
Висока конкуренція свідчить про наявність хорошого попиту та заробітку в цій ніші. Але вона ускладнює ваше просування на тлі великої кількості конкурентів і гігантів рітейлу. Тому треба об’єктивно оцінити свої можливості та подумати.
Кращим рішенням може стати вибір менш конкурентної сфери діяльності. Або компенсація низької маржинальності великими обсягами, якщо ви маєте намір торгувати оптом. Тут важливо витримати баланс між ризиком і раціональністю.
Це складний процес, тому що треба врахувати багато факторів. Потрібно проаналізувати ринок, вітчизняних і зарубіжних конкурентів, їхній асортимент, способи просування, пошукові запити.
Для цього можна залучати спеціалістів, але ключове рішення все одно буде за вами. Тож давайте дізнаємось, що може вплинути на нього.
Існує 7 ключових факторів, які впливають на вибір ніші. Серед них:
Давайте розглянемо детальніше кожен пункт.
Ви можете ретельно оцінити потенційні ризики, витрати, доходи та прийняти раціональне рішення. Але якщо у вас не лежить душа до обраної ніші, то результат буде відповідний.
Як мінімум, ви не отримуватимете задоволення і рано чи пізно покинете справу. Як максимум – треба добре розбиратися у специфіці та асортименті. Тому враховуйте свої хобі та інтереси.
Вона присутня в багатьох нішах. Особливо відчувається в:
Певною мірою характерна для решти товарів. Так чи інакше, її варто враховувати та компенсувати розширенням асортименту.
Якщо ніша надто схильна до сезонності, то її краще не розглядати на перспективу. Виняток – бажання короткострокового заробітку. Але для цього необов'язково створювати повноцінний інтернет-магазин.
Швидше та ефективніше буде продавати через соцмережі або дошки оголошень. Або за короткий термін створити простий сайт на конструкторі й запустити рекламу.
Приклад – ажіотаж на ліхтариках, павербанках, акумуляторах і газових пальниках взимку 2022/2023. У цьому випадку серйозна аналітика та IT-розробка були ні до чого. Треба було вчасно побачити нагоду і скористатися нею.
Але ажіотаж скінчився і продажі мінімізувались. Основний заробіток був упродовж 2-3 місяців. Для довгострокового планування потрібно обирати те, що матиме більш-менш стабільний попит.
Якщо ви не до кінця впевнені в ніші або поки що не готові до великих витрат, утримання складів, організації логістики, великих закупівель, то можна почати з дропшипінгу. Так ви протестуєте ідею та оціните попит на практиці.
Потрібно тільки вибрати сумлінних постачальників. Коли будете готові, то перейдете до повноцінної онлайн-торгівлі. Можливо навіть відкриєте офлайн магазини для розширення представленості на ринку.
Наявність глобальних маркетплейсів полегшує завдання виходу на зарубіжні ринки. Це можна розглядати як перший крок. Пізніше ви можете перелаштуватися на прямі контракти поставок.
Так чи інакше, можливість експорту становить інтерес для українців, оскільки вітчизняний e-commerce перебуває в скрутній ситуації. А перспективи виходу на нові ринки – це майже завжди добре.
Ми вже говорили про це вище. Товари мають бути затребуваними, інакше їх не вдасться продавати в обсягах, які дають стабільний прибуток.
Оцінити попит можна за допомогою Google Adwords. Перегляньте статистику запитів для обраних товарів і категорій товарів.
Якщо ви побачите десятки тисяч запитів, то ці товари користуються популярністю. Якщо запитів менше сотні, то інтерес до них недостатній. Рівень попиту та рівень конкуренції часто ходять поруч, тому їх треба розглядати у зв'язці.
Оптимально обирати ніші з середньою конкуренцією, щоб мати більше шансів вистояти. Один з варіантів – продавати те, що набирає популярності, але ще не представлене широко. Можна проаналізувати тенденції на західних майданчиках, китайських маркетплейсах та вітчизняні тренди.
Те, що відноситься до бестселерів на зарубіжних ресурсах, незабаром стане популярним і у нас. На це йде від кількох місяців до півроку. Можна використовувати сервіс Google Trends, щоб переглянути динаміку популярності товару по різних країнах.
У різних нішах різна маржинальність. При цьому найбільша маржинальність характерна для новинок на ринку, сезонних товарів і товарів для особливих випадків.
Люди готові переплатити за останню модель айфону, весільну сукню, елітний алкоголь чи ювелірну прикрасу на подарунок. А ще перед святами з великою націнкою продають квіти, ялинки та гірлянди. Влітку великою популярністю користуються сонцезахисні окуляри.
На високомаржинальні товари можна ставити націнку до 200% і вище, щоб максимально заробити в моменті. Але з ними треба поводитись обережно, щоб не залишитися з нерозпроданим запасом – після свят і по завершенню сезону ціни падають, а інтерес покупців зникає.
Тому раціонально урізноманітнювати асортимент менш маржинальними товарами з більш стабільним попитом. Так ви зможете підтримувати достатній для бізнесу прибуток протягом року.
Крім вищеописаних факторів, враховуйте наступне. Чи є у вас доступ до дешевих товарів, деталей, витратних матеріалів? Чи є у вас ділові зв'язки у конкретних нішах? Чи можете ви створити власне виробництво?
Чи виробляєте ви щось зараз? Якщо так, то в яких обсягах? Наскільки реально збільшити обсяги виробництва? Вихід на ринок з власним продуктом – великий плюс.
Це може бути як ручна робота, так і автоматизовані лінії. Головне – унікальність. Тому подумайте про УТП (унікальну торгову пропозицію).
Широка та перспективна ніша зі стабільно високим попитом і конкуренцією. Але тут є одна особливість: що дешевший ціновий сегмент, то жорсткіша конкуренція. Тому що покупці з обмеженим бюджетом ретельно порівнюватимуть ціни у різних продавців.
Найчастіше конкурентна боротьба ведеться саме за допомогою ціни. Застосовується все: прайс-агрегатори, знижки, бонуси, спецпропозиції, комплекти. В результаті виходить багато рухів і мало вихлопу. Щоб справді виявитися у виграші, треба брати кількістю.
Тому є сенс замислитись про оптові продажі або вищий ціновий сегмент. Забезпечені люди більше дивляться на якість і з більшою ймовірністю одразу куплять те, що їм сподобалось – без порівняння цін. Як би там не було – розвиватися тут точно є куди. Треба тільки визначитися із ЦА (цільовою аудиторією).
Не найпростіша ніша для початківця. Тут є багато різновидів дрібних деталей, тому треба вести складний складський облік: за серійними номерами, типорозмірами, стандартами, марками.
Можна почати з малого та продавати шини, диски, ланцюги на колеса, аксесуари для салону. В них буде простіше розібратися і вони досить ходові. Пізніше ви можете розширити асортимент.
Для консультацій покупців потрібна певна експертиза, тому треба підібрати кваліфікований персонал. Це складніше, ніж продавати товари широкого вжитку, але й перспективи вражають – можливе відкриття офлайн магазинів запчастин, автосалонів і власних СТО.
Через специфіку та потенційно більші витрати, ніж у рітейлі одягу та взуття ніша не перенасичена конкурентами. При цьому гроші та замовлення тут є. Можна оформлювати попередні замовлення на оригінальні та специфічні запчастини, щоб вирівняти доходи протягом року.
Через війну та коронавірус люди стали менше подорожувати і більше займатися облаштуванням будинку. А комусь довелося переїхати і тепер ці люди облаштовуються на новому місці. Тому побутові товари користуються популярністю. До цієї категорії належать:
Ви можете зробити фокус на чомусь одному або створити широкий асортимент товарів. Можна розглянути варіант монобрендового магазину, якщо у вас є вихід на великого виробника.
Хороші приклади – фірмові магазини Роза (одяг) та Matroluxe (все для сну). Для цього треба обговорити модель співпраці та можливість купівлі франшизи. Найчастіше товари від виробника викликають більше довіри у покупців.
Цей напрямок набирає популярності, тому що купувати косметику онлайн зручно та вигідно. Але вам доведеться конкурувати з розкрученими брендами: MakeUp, Eva, Watsons, Yves Rocher, Prostor, Cosmy. Не кажучи вже про приватні спроби продавати корейську косметику в соцмережах.
Тому треба вдало вибрати ЦА. Є сенс сфокусуватися на професійних засобах для догляду та фарбування, щоб продавати їх майстрам. В ідеалі виходити на власників салонів краси та пропонувати регулярні оптові закупівлі.
Для цього треба провести опитування серед потенційних клієнтів, щоб дізнатись про їхні вподобання, витрати, частоту та обсяги закупівель. Так ви зможете запропонувати кращі умови та актуальні товари. При правильному підході ви матимете постійних клієнтів і прогнозований дохід.
Для цієї ніші характерні ті ж самі особливості, що й для дорослого одягу та взуття. Але дитячий гардероб оновлюється швидше, тому що діти постійно зростають. Не вдасться купити одні джинси або черевики на кілька років. До того ж, асортимент товарів можна розширювати за рахунок:
Батькам зручно купувати все в одному місці, заощаджувати на цьому час і гроші. Тому що ширший асортимент, то краще. Але треба приділяти увагу якості та регулярно демонструвати її – в описах товарів, у коментарях, у відгуках, на фото, у відео.
У цій ніші краще, ніж в інших працюють опції “Купують разом” і “Схожі товари”. Такий функціонал допомагає прискорити вибір, знайти альтернативу та передбачити всі дрібниці. Потрібно лише правильно налаштувати.
Проте тут є одне але – з 2013 року народжуваність в Україні падає, а за даними Opendatabot, найбільший спад був у 2023 році – на 32% менше, ніж у довоєнному 2021 році. Дитячі товари, як і раніше, потрібні, але вже в меншій кількості. Потрібно це враховувати при закупівлях.
Подумайте, на якій дистанції ви розглядаєте проєкт по створенню інтернет-магазину. Чим довгостроковіший проєкт, тим ґрунтовніше треба підійти до аналізу та планування. Виходячи з цього:
На підставі цього приймайте рішення та робіть висновки.
В e-commerce представлені сотні ніш зі своїми особливостями, перевагами та недоліками. Але вам потрібно вибрати одну, яка допоможе реалізуватись. Для цього недостатньо інтуїції та/або бажання заробити.
Потрібні дослідження та розрахунки. Або ви проводите їх самостійно, або звертаєтесь до професіоналів. Краще не економити та не поспішати на підготовчому етапі, адже це ні до чого хорошого не призводить. З обраною нішею вам доведеться жити й працювати не один рік.
Знайдіть те, в чому вам буде комфортно. Зміцніть це бізнес-планом і маркетинговим планом. Підберіть хорошу команду, підрядників і постачальників. Ставте себе на місце покупців і давайте їм те, чого вони потребують. Слідкуйте за трендами та конкурентами. Тоді все вийде.