Що таке маркетплейс

Що таке маркетплейс

Якщо ви регулярно зустрічаєте це слово, але однаково не цілком розумієте, що це таке та як працює, ця стаття для вас. Вам знадобиться лише 3 хвилини на читання, щоби нарешті розібратися з цим та бути в темі.

Що таке маркетплейс простими словами

Маркетплейс – це електронний торговий майданчик. Якщо провести аналогію з гіпермаркетом, це місце, де цілодобово пропонуються різноманітні товари від різних продавців, але лише онлайн.

Особливості маркетплейсів

Продавці одержують чудовий майданчик для просування своєї продукції, а покупці – необхідні товари, які можна придбати в одному місці.

До того, як ми дізнаємося принципи роботи моделі, подивімося, які характеристики має маркетплейс:

  1. Товари та продавці зібрані в одному місці.
  2. Покупці вже націлені на купівлю.
  3. Рейтинг товарів та продавців спрощує вибір для клієнта.
  4. Продукт легко продати або придбати, навіть перебуваючи в іншому місті чи країні.

Також маркетплейс можна схарактеризувати лише трьома словами: швидко, легко та зручно.

На чому заробляє власник сайту-посередника

Існує 6 поширених бізнес-моделей:

Комісія

Торговий майданчик дає змогу будь-якому підприємцю розміщувати товари або послуги безплатно в обмін на відсоток або фіксовану суму з кожного продажу.

Ця модель найпопулярніша у світі, оскільки для старту продажів не потрібно ніяких вкладень. Нею активно користуються eBay, Uber і Airbnb.

Підписка

За доступ до маркетплейсу магазини сплачують фіксовану суму через певний проміжок часу. Є варіанти з платним та безплатним функціоналом. Перший надає ексклюзивні привілеї, а другий призначений для ознайомлення з платформою.

Підписка поширена серед фриланс-бірж (freelancehunt.com), сайтів знайомств (Match.com), та рекрутингу (LinkedIn).

Плата за розміщення

Продавець сплачує за кожну додану на сайт позицію. Актуально для дошок оголошень. Наприклад, платформа OLX надає можливість звичайним користувачам робити публікації безплатно, але з лімітом у кожній категорії. Для бізнес-акаунтів кожне розміщення платне.

Отже, OLX спочатку пропонують ознайомитися із сервісом, а потім побудувати довгострокову співпрацю.

Комісія за лід

Продавці сплачують за кожен залишений відгук на запит клієнта. Діє лише для B2C і B2B сегментів, через те, що ставка мусить бути високою. Пояснюється це довгостроковим співробітництвом або укладенням декількох великих угод.

Гарним прикладом є сервіс YouDo. За кожне завдання, оформлене за безпечною угодою, платформа стягує комісію, що вже включена в підсумкову вартість.

Фріміум

Модель побудована за принципом продажу додаткових послуг. Якщо сам товар передається безоплатно, то супутній сервіс оплачується.

Наприклад сайт Peerby.com дозволяє людям, що перебувають поблизу, позичати тимчасово різні речі. Водночас сервіс не позбавлений фінансової підтримки, завдяки двом основним пропозиціям: страхуванню в разі пошкодження або крадіжки, а також доставці до дверей.

Просування

Розміщення товарів або послуг у такому маркетплейсі не потребує витрат, але продавці мають змогу купити рекламу на головній сторінці або в певному місці сайту для залучення нових клієнтів.

Особливість та одночасно складність цієї моделі полягає в тому, що реклама мусить задовольняти запити цільової аудиторії платформи.

Наприклад, фінський ринок б/в весільних суконь Häätori надає безплатне розміщення оголошень. Але завдяки рекламі, що пов’язана з організацією весіль, їхній сервіс постійно розвивається.

У чому відмінність від інтернет-магазинів

Маркетплейс робить процес купівлі-продажу швидким, легким та комфортним як для продавців, так і для покупців. Вимагає мінімальних вкладень для старту продажів та дає змогу розширити географію, оскільки сам сервіс бере на себе всю роботу з приймання платежів та доставки.

Інтернет-магазин – це сайт із товарами або послугами однієї компанії. Має спеціально розроблений функціонал та є візитною карткою фірми.

Унікальний дизайн та інструменти дозволяють відокремитися від конкурентів та зробити процес покупки більш комфортним. Однак витрати на розробку та рекламу досить значні, а розширити географію продажів складно – необхідно постійно контролювати проведення платежів, сплату податків та доставку.

Популярні майданчики в Україні та світі

Україна

Маркетплейси зараз активно розвиваються в Україні. Розглянемо найбільш відомі:

Rozetka

Понад 3,9 мільйона товарних позицій різних напрямів та 2,5 млн покупців щоденно. За 14 років успішної роботи сервіс став величезним онлайн-рітейлером та відкрив майданчик для продавців з усієї країни.

Prom

Маркетплейс зі 100 мільйонами товарів від тисячі бізнесменів зі всієї країни. Щомісячні візити сайту сягають 48 мільйонів користувачів, а річний обіг у 24 мільярди гривень дав змогу проєкту стати лідером електронної торгівлі в Україні.

OLX

Сервіс онлайн-оголошень з 10 млн публікацій. Популярний не лише в Україні, а й у 40 країнах. Входить до десяти найпопулярніших майданчиків світу. Щороку OLX робить товарообігу понад 1 мільярд доларів.

Алло

За 22 роки на ринку компанія відкрила 345 торгових точок та створила успішний маркетплейс із продажем 11 мільйонів товарів щорічно.

Shafa

Дошка оголошень, орієнтована на брендовий одяг зі знижками до 90 %. Щомісяця 12 мільйонів користувачів відвідують сайт із метою придбати або продати речі від Zara, Nike, Adidas, H&M та безлічі інших брендів.

Маркетплейси світу

А зараз поговоримо про п’ять найбільш впізнаваних маркетплейсів світу:

Aliexpress

Китайський маркетплейс розвивається з 2010 року. Представлений у 230 країнах, переведений на 18 мов та щомісяця має 200 млн унікальних відвідувачів. Має лояльну комісію у 5–8 % від угоди, але висуває високі вимоги до продавців, що зменшує ризик шахрайства.

Ebay

Платформа для продажу товарів між фізичними та юридичними особами в усьому світі. На відміну від Aliexpress сервіс не висуває жорстких вимог. Перші 50 оголошень можна розмістити безплатно, а далі сплачувати за кожне 50 центів.

Amazon

Має частку 50 % від усієї електронної комерції на американському ринку. Може похвалитися щомісячним відвідуванням в 1,6 млрд та річним обігом в 136 мільярдів доларів. Доставляє товари у будь-які точки світу, але, на жаль, платформа переведена лише на 8 мов, серед яких немає української.

Wildberries

Дуже популярний маркетплейс одягу та взуття, що продає ще й безліч інших товарів, включно з харчовими продуктами. На сайті зареєстровано 28000 брендів. Різноманітний функціонал від безпечної оплати до просування бренду створює непогані умови для старту. Але за все хороше потрібно платити, тому комісія з кожної угоди становить 19 %.

Lamoda

Так само як у випадку з Wildberries, основними напрямами є взуття та одяг. Компанія пропонує співпрацю на умовах партнерства, натомість надає технічну підтримку та потужні інструменти для просування і продажів. Однак, щоби стати партнером Ламоди, потрібно пройти жорсткий відбір та підготуватися до високої комісії сервісу: від 30 до 70 %.

Види

B2B-маркетплейс

Пропонує власникам бізнесу на вигідних умовах придбати необхідний товар або послугу в інших бізнесменів. За допомогою маркетплейсу можна знайти постачальників із різних міст та навіть країн, закуповувати товари за гуртовими цінами у великій кількості..

Приклади: All.biz, Bazilla, Alibaba, Tradalaxy, Пульс цін.

Фінансовий маркетплейс

Надає можливості для оформлення та порівняння фінансових продуктів різних банків. Доступні функції:

  • оформлення кредиту або мікропозики;
  • оформлення кредитної чи дебетової картки;
  • відкриття вкладів;
  • придбання цінних паперів чи акцій;
  • придбання страховки;
  • порівняння банків.

Для прикладу розглянемо платформу Upstart. Ви реєструєтеся на сайті, обираєте термін та розмір кредиту, а потім встановлюєте графік платежів. За цих обставин процентна ставка та результат буде визначатися, зважаючи на суму позики, регіон проживання, ваш дохід і соціальний статус.

Upstart має попит у студентів через те, що вони ще не мають кредитної історії. Водночас із маркетплейсом співпрацюють звичайні банки, істотно знижуючи свою процентну ставку, чим залучають безліч потенційних клієнтів. За всіма процесами стежить штучний інтелект, який протягом одного дня виносить вердикт, спираючись на вказані вище параметри. AI знижує ризик шахрайства та дає змогу людям із поганою кредитною історією втілювати свої мрії в життя.

Переваги та недоліки торгівлі на маркетплейсах

Щоби визначитися, чи підходить маркетплейс для запуску або розширення бізнесу, зазначимо його сильні та слабкі сторони.

Плюси:

  • маленький бюджет.

Платформи здебільшого пропонують безплатну реєстрацію та наповнення товарами. Водночас розробка інтернет-магазину з нуля зажадає багато часу і грошей;

  • швидкий старт.

Пройдіть процес реєстрації, заповніть профіль, додайте товари та чекайте своїх перших клієнтів;

  • націлені покупці.

Вам не треба налаштовувати рекламу, щоби залучити потенційних клієнтів. Платформа бере на себе налаштування маркетингу та працює над довірою користувачів до сайту;

  • зручний пошук та фільтрація.

На головній сторінці та в каталозі передбачено пошук та фільтри в кожній доступній категорії. Ваші товари завжди можна легко і швидко відшукати;

  • вихід на міжнародний ринок.

Доставка, оплата та митні платежі вже передбачені маркетплейсом. Ви сконцентровані лише на розвитку власного бізнесу;

  • мінімальні витрати на маркетинг.

У системі є всі необхідні інструменти для просування вашої компанії. Рейтинг продавців та товарів – відмінна допомога для розкрутки. А якщо реклама все ж знадобиться, то ви можете замовити її та розмістити одразу на головній сторінці маркетплейсу.

Мінуси:

  • Дотримання правил сервісу.

Маркетплейси піклуються про власну репутацію та вимагають чіткого дотримання умов та запропонованих правил;

  • висока конкуренція.

Сайт містить тисячі компаній, подібних до вашої. Через велике різноманіття та однотипність сторінок каталогу клієнтам буде складно відшукати саме ваш товар;

  • відсутність особистого бренду.

У багатьох маркетплейсах відсутня кастомізація сторінки під фірмовий стиль. А це означає, що ви перетворилися на одного з тисячі невиразних продавців, якщо тільки назва вашої компанії не загальновідома.

Продавати на маркетплейсі чи запускати свій інтернет-магазин

Насправді складний вибір, оскільки однозначної відповіді немає. Маркетплейс підходить як новачкам, так і досвідченим бізнесменам.

Для запуску бізнесу – це хороший старт, тому що безліч процесів автоматизовано, та платформа не вимагає великих вкладень. Для середніх і великих підприємств з’являється додатковий канал залучення нових клієнтів та можливість розширити географію продажів.

Але висока конкуренція може призвести до негативного досвіду ведення бізнесу, особливо, якщо ви щойно розпочали свій шлях підприємця.

На відміну від маркетплейса, інтернет-магазин націлений на розвиток особистого бренду та унікалізацію серед конкурентів. Вартість його розробки з усім необхідним функціоналом досить висока, але готові рішення дозволять істотно заощадити.

Також не варто забувати, що створення власного сайту також вимагає витрат на рекламу та підтримку ресурсу. Якщо ви не обмежені мінімальним бюджетом, робіть вибір на користь інтернет-магазину та розвивайте власний бренд. Але не відмовляйтеся від усіх можливостей – використовуйте маркетплейс як другорядне джерело продажів.

Сподіваємося, що зараз у вас склалося враження щодо того, що таке маркетплейс. І пам’ятайте – ми завжди готові допомогти вам із розробкою потужного та продуктивного інтернет-магазину або іншого eCommerce-ресурсу.

Давайте обговоримо ваш проєкт