Що таке маркетплейс

Якщо ви часто зустрічаєте це слово, але до кінця не розумієте його сенсу, то ця стаття для вас. Вам знадобиться близько 15 хвилин на прочитання, щоб нарешті розібратися в питанні.

Що таке маркетплейс простими словами

Маркетплейс – це електронний торговий майданчик. Якщо провести аналогію з гіпермаркетом, то це місце, де цілодобово пропонують різноманітні товари від різних продавців, але тільки онлайн.

Особливості маркетплейсів

Продавці отримують чудовий майданчик для просування своїх продуктів, а покупці – доступ до вибору необхідних їм товарів, які можна купити в одному місці.

Але перед тим, як ви дізнаєтесь принципи роботи моделі, давайте подивимось, якими характеристиками наділений маркетплейс:

  1. Товари та продавці зібрані в одному місці.
  2. Покупці вже орієнтовані на покупку.
  3. Рейтинг товарів і продавців допомагає зорієнтуватися.
  4. Наявність відгуків спрощує клієнту вибір.
  5. Продукт легко продати або купити, навіть під час перебування в іншому місті або країні.

Також маркетплейс можна охарактеризувати лише трьома словами: швидко, легко та зручно.

На чому заробляє власник сайту-посередника

Існує 6 поширених бізнес-моделей:

Комісія з продажів

Торговий майданчик дозволяє будь-якому підприємцю розміщувати товари або послуги безкоштовно в обмін на відсоток або фіксовану суму з кожного продажу. Ця модель найпопулярніша в світі, тому що для старту продажів не потрібно жодних вкладень. Нею активно користуються eBay, Uber та Airbnb.

Платна підписка

За доступ до маркетплейсу магазини платять фіксовану суму через певний проміжок часу. Є варіанти з платним і безкоштовним функціоналом. Перший дає ексклюзивні привілеї, а останній розрахований на ознайомлення з платформою.

Плата за розміщення

Продавець сплачує за кожну додану на сайт позицію. Актуально для дошок оголошень. Наприклад, платформа OLX – тут можна розміщувати оголошення для бізнесу або як приватна особа.

Приватні особи можуть розміщувати деякі оголошення безкоштовно, а бізнес – тільки платно. Але в більшості популярних категорій розміщення платне для всіх.

Також користувач має можливість розмістити оголошення в топі обраної категорії на конкретний період часу. Це розцінюється як платна послуга з пріоритетного розміщення.

Комісія за ліди

Продавці платять за кожну відповідь на заявку клієнта. Це одноразова оплата на момент прийняття замовлення. Діє лише для B2C та B2B сегментів, але більш поширена в B2B, оскільки там вища комісія. Це пояснюється укладанням великих угод.

Фріміум

Модель побудована на принципі продажу додаткових послуг. Якщо товар передається безоплатно, то супутній сервіс оплачується.

Наприклад, сайт Peerby.com дозволяє людям, які знаходяться поблизу, позичати на деякий час різні речі. При цьому сервіс не позбавлений фінансової вигоди, завдяки 2 основним пропозиціям: страхуванню в разі пошкодження або крадіжки, а також послуги доставки до дверей.

Просування

За такої моделі розміщення товарів і послуг здійснюється безкоштовно, але продавці можуть купити рекламу для залучення нових клієнтів.

Особливість і труднощі цієї моделі в тому, що реклама має задовольняти запити цільової аудиторії платформи. Іншими словами, вона має бути тематичною.

Наприклад, фінський маркетплейс вживаних весільних суконь Häätori надає безкоштовне розміщення оголошень. Але завдяки рекламі, пов'язаній з організацією весіль, їхній сервіс постійно розвивається.

В чому полягає відмінність від інтернет-магазинів

Маркетплейс прискорює процес купівлі-продажу – як для продавців, так і для покупців. Потребує мінімальних вкладень для старту й дозволяє розширити географію, за рахунок популярності та представленості на світовому ринку самого маркетплейсу.

У загальному каталозі представлені товари від різних продавців, хоча покупці можуть використовувати фільтри та розбивку на категорії. Єдиний дизайн використовується для всього майданчика.

Часто маркетплейс бере на себе відповідальність за прийом платежів і доставку (хоч і не завжди). Це може бути зручно для підприємців-початківців і для дропшипінгу.

Інтернет-магазин – це сайт із товарами чи послугами однієї компанії. Має спеціально розроблений функціонал і є візитною карткою фірми.

Унікальний дизайн та інструменти дозволяють виділитися на тлі конкурентів і зробити процес покупки більш комфортним.

Але витрати на розробку та рекламу великі, а розширити географію продажів складно – треба постійно контролювати проведення платежів, сплату податків і доставку. Власник ресурсу бере на себе більшу відповідальність та популяризує свій бренд.

Популярні майданчики в Україні

Маркетплейси активно розвиваються в Україні. Давайте розглянемо найвідоміші з них:

Rozetka

Торговий майданчик з різних категорій та 2,5 млн відвідувачів щодня. За 19 років успішної роботи інтернет-магазин електроніки став багатопрофільним онлайн-рітейлером та залучив продавців з усієї країни.

У Rozetka зараз 413 офлайн точок для видачі товарів і власний платіжний сервіс – Rozetka Pay. З березня 2023 року доставку на точку видачі Rozetka можна оформити з Prom.ua, а з листопада 2023 року – з Shafa.ua.

Prom.ua

Маркетплейс зі 100 млн. товарів від 55 000 продавців по всій країні. Щомісяця сайт відвідує 52 млн. користувачів, а щомісячна кількість замовлень досягла 2,5 млн. На підставі таких цифр проєкт можна назвати лідером електронної торгівлі в Україні.

Цікаво те, що можна створити сайт зі своїм доменом на платформі Прома. Так ви зможете продавати товари і на своєму сайті, і в загальному каталозі маркетплейсу. Також можна використовувати для продажів мобільний додаток.

Загалом майданчик більше орієнтований на бізнес-користувачів, малі та середні компанії в якості продавців.

Bigl.ua

Цей маркетплейс пов'язаний із попереднім. Потрібно спочатку зареєструватись та оплатити профіль на Prom.ua, щоб отримати можливість продавати на Bigl.ua.

Тим не менш, відмінності все ж таки є – на цьому майданчику продавцями можуть бути приватні особи і навіть продавати деякі вироби ручної роботи.

Продавці та їхня продукція проходять перевірку якості – треба зібрати від 80% позитивних відгуків при не більше ніж 15% відмов. Якщо покупці будуть скаржитись, то товари видалять із загального каталогу.

Щомісяця цей майданчик відвідують до 10 млн користувачів, що в поєднанні з профілем на Prom.ua дає хороше охоплення аудиторії. Тут вже створено близько 40 000 інтернет-магазинів.

OLX

Дошка оголошень з більш ніж 13 млн публікацій. Щомісяця тут з'являється ще 3 млн. публікацій. Входить до шістки найбільш відвідуваних ресурсів в Україні та залучає до 25 млн відвідувачів на місяць. Популярний як в Україні, так і в 30 інших країнах. Підрозділ OLX Україна належить до міжнародної OLX Group.

Тут можна продавати товари та надавати послуги як бізнес, або як приватна особа. За наявності бізнес-аккаунту та певному рівні витрат вам нададуть особистого менеджера для допомоги у просуванні. Також тут можна використовувати OLX-доставку, щоб спростити процес та зменшити ризики при відмові від товару.

Алло

За 32 роки на ринку компанія відкрила 297 торгових точок і створила успішний маркетплейс із продажем 5,5 млн товарів щорічно. Понад 2000 продавців розміщують свої товари на маркетплейсі, а щомісячна кількість відвідувачів сягнула 10 млн.

Окрім традиційної електроніки до асортименту додали найбільш затребувані категорії товарів: для дітей, дому, саду, авто, ремонту, туризму та ін. Це дає можливість залучати більше партнерів і покупців.

Shafa.ua

Дошка оголошень з акцентом на брендовий одяг зі знижками до 90%. Щомісяця від 5,9 до 7,7 млн користувачів відвідують сайт з метою купити або продати вживані речі від Zara, Nike, Adidas, H&M та багатьох інших брендів. Найбільшою популярністю майданчик користується в Україні.

Violity

Український аналог Etsy – працює у форматі аукціону для продажу колекційних предметів. Сюди відносяться витвори мистецтва, нагороди, прикраси, іграшки та антикваріат.

Майданчик працює з 2005 року, має англомовну версію та дає можливість продавати товари за кордон. Але на даний момент він популярніший в Україні та орієнтований на українську аудиторію.

На березень 2023 року тут було понад 450 000 продавців та понад 400 000 покупців із щомісячним зростанням у 10 000 користувачів. Щодня на продаж виставлялось від 200 тисяч нових лотів.

Oxo.ua

Це ресурс, пов'язаний з Violity. Працює на тій же платформі і за тими ж правилами, але тут продається все крім антикваріату, витворів мистецтва та колекційних предметів. Серед лотів можна побачити одяг, взуття, аксесуари, електроніку, садове приладдя та багато чого іншого. Товари можуть бути як нові, так і вживані.

Все працює за принципом аукціону – покупець робить ставку і навіть може запропонувати трохи нижчу ціну, а продавець платить комісію з продажу. Комісія списується тільки після того, як угода відбулась. Завдяки цьому зменшується ризик шахрайства.

За звичайне розміщення лотів платити не треба, але можна доплатити за те, щоб конкретні лоти відображались нагорі або на головній сторінці. Також за додаткову плату пропозиції від продавця можуть додати до рекламної розсилки від платформи.

Створення акаунту зараз безкоштовне для покупця та продавця. Але для того, щоб купувати і продавати потрібно мати гроші на рахунку в системі. При цьому для Violity та Oxo.ua буде використовуватись один акаунт, а рейтинг буде нараховуватись спільно на обох платформах. Бізнес акаунтів тут немає, тому що майданчик розрахований на C2C сегмент.

Епіцентр М

Спочатку Епіцентр створювався як офлайн магазин будматеріалів і товарів для ремонту. Пізніше запустився інтернет-магазин epicentrk.ua на базі якого у 2020 році створили маркетплейс.

Технічно це частина власного інтернет-магазину, але роботою із зовнішніми продавцями займається окрема команда. Щомісяця сайт відвідує 25 млн. користувачів, а кількість продавців вже досягла 7000. Щомісяця додається ще 300-350 підприємців.

Платформа має деякі обмеження щодо асортименту, оплати та обробки замовлень, але вони усуваються в міру її розвитку. З переваг розміщення – помірна конкуренція, оскільки продавців поки що не так багато, як на інших маркетплейсах.

А тепер давайте зробимо крок у бік глобалізації та подивимося на світові маркетплейси.

Популярні майданчики в світі

Давайте поговоримо про 5 найвідоміших маркетплейсів світу. Серед них:

AliExpress

Китайський маркетплейс розвивається з 2010 року. Представлений у 230 країнах, перекладений 18 мовами і щомісяця має 400 млн унікальних відвідувачів.

Має лояльну комісію в 5-8% від угоди. Але якщо покупець зазвичай протягом 60 днів доведе нечесну поведінку продавця, то адміністрація в більшості випадків підтримає покупця.

eBay

Платформа для продажу товарів між фізичними та юридичними особами по всьому світу. Залежно від статусу продавця та категорії товарів, можуть застосовуватись ліміти на кількість оголошень, що розміщуються.

За пріоритетне розміщення та інші рекламні опції треба доплачувати. Також продавець оплачує комісію під час продажу товару. Розмір комісії залежить від категорії товару. Кількість відвідувачів за рік сягнула 1,21 млрд. осіб.

Amazon

Входить до п'ятірки найбільших світових маркетплейсів поряд з Etsy, eBay та AliExpress. >За рік маркетплейс відвідує 4,72 млрд. осіб. Доставка товарів здійснюється по всьому світу, але платформа поки що не перекладена українською мовою.

Etsy

Специфічний маркетплейс, призначений для угод з хендмейдом, витворами мистецтва, ювелірними виробами та антикваріатом.

Також тут можна продавати інструменти та витратні матеріали для любителів і майстрів. Крім того, користуються популярністю стікери, постери та сувеніри.

Комісія платформи з кожного продажу складає 6,5%, також продавець оплачує 20 центів за кожне розміщення товару. Маркетплейс популярний у світі – у 2022 році тут було зареєстровано 7,47 млн продавців та 95,08 млн покупців.

Донедавна тут не було можливості створювати нові магазини з України, що було пов'язано із проведенням оплат. Але в жовтні 2023 року у нас запрацювала система Etsy Payments. Це дало можливість проводити оплати в доларах та євро.

Walmart

Спочатку він створювався як інтернет-магазин, але згодом власники бізнесу надали можливість стороннім продавцям реалізовувати свої товари.

Материнська компанія знаходиться в США, але представництва розташовані у 24 країнах світу. Українцям доступна торгівля на цьому маркетплейсі, причому можна підключити інтернет-магазин на Shopify.

Орієнтуватися варто на американських покупців, оскільки Walmart найбільш популярний в США – тут він охоплює 6,3% ринку e-commerce. До того ж, там найкраще організовано доставку.

Конкуренція менша, ніж на Amazon, відсутні щомісячні платежі або платні підписки для продавців. Комісія при продажі товару становить від 8% до 15%, тоді як на Amazon вона сягає 20%.

Аудиторія тут менша, ніж на Amazon та eBay, але набагато більша, ніж на будь-якому з популярних українських маркетплейсів.

Тому при розрахунку на масштабування бізнесу однозначно варто розглядати такий варіант. За даними Website Builder Expert Walmart входить до п'ятірки найкращих маркетплейсів світу.

Різновиди маркетплейсів

B2B-маркетплейс

Призначений для оформлення угод купівлі-продажу між представниками бізнесів. За допомогою такого маркетплейсу можна знайти постачальників із різних міст і навіть країн, купувати товари за оптовими цінами у великій кількості.

Приклади: All.biz, Alibaba, Tradalaxy.

Фінансовий маркетплейс

Відкриває можливості оформлювати та порівнювати фінансові продукти різних банків. Доступні функції:

  • взяття кредиту чи мікропозики;
  • оформлення кредитної чи дебетової картки;
  • відкриття вкладів;
  • купівля цінних паперів чи акцій;
  • придбання страховки;
  • порівняння послуг банків.

Наприклад розглянемо платформу Upstart. Ви реєструєтесь на сайті, обираєте термін і розмір кредиту, а потім встановлюєте графік платежів.

При цьому схвалення кредиту та його відсоткова ставка визначатимуться, в залежності від: суми позики, регіону проживання, вашого доходу та становища в суспільстві.

За всіма процесами стежить штучний інтелект, який протягом дня видає рішення на підставі перерахованих вище параметрів. ШІ зменшує ризик шахрайства та дозволяє людям з поганою кредитною історією втілювати мрії в життя.

Також Upstart користується популярністю у студентів, оскільки вони ще не мають кредитної історії. При цьому з маркетплейсом співпрацюють звичайні банки, значно знижуючи відсоткову ставку для залучення потенційних клієнтів.

Переваги та недоліки торгівлі на маркетплейсах

Щоб визначитися, чи підходить маркетплейс для запуску чи розширення бізнесу, визначимо його сильні та слабкі сторони.

Переваги:

  • невеликий бюджет;

Більшість платформ пропонує безкоштовну реєстрацію та розміщення товарів. У той час як розробка інтернет-магазину з нуля забере у вас набагато більше часу та грошей.

  • швидкий старт;

Пройдіть процес реєстрації, заповніть профіль, додайте товари та чекайте на своїх перших клієнтів.

  • націлені покупці;

Вам не потрібно налаштовувати рекламу, щоб залучити потенційних клієнтів. Платформа бере на себе налаштування маркетингу та працює над довірою користувачів до сайту.

  • зручний пошук і фільтрація;

На головній сторінці та в каталозі передбачено пошук і фільтри в кожній доступній категорії. Ваші товари завжди буде легко та швидко знайти.

  • можливість виходу на міжнародний ринок на деяких маркетплейсах;

Доставка, оплата та митні податки вже передбачені маркетплейсом. Ви зосереджені лише на розвитку свого бізнесу.

  • мінімальні витрати на маркетинг.

У системі є всі необхідні інструменти для просування вашої компанії. Рейтинг продавців і товарів — чудова підмога для розкручування. За бажанням можна доплатити за пріоритетне розміщення товарів та оголошень.

Недоліки:

  • дотримання правил майданчику;

Маркетплейси дбають про свою репутацію та вимагають чіткого дотримання умов, передбачених правил.

  • висока конкуренція;

Сайт містить тисячі компаній, подібних до вашої. Через велику різноманітність та однотипні сторінки каталогу клієнтам буде складно відшукати саме ваш товар.

  • відсутність власного бренду.

У багатьох маркетплейсах відсутня кастомізація сторінки під фірмовий стиль. А це означає, що ви стаєте одним із тисяч безликих продавців, якщо тільки назва вашої компанії не широко відома.

Продавати на маркетплейсі чи запускати свій інтернет-магазин?

Насправді складний вибір, оскільки однозначної відповіді немає. Маркетплейс підходить як новачкам, так і досвідченим бізнесменам.

Для запуску бізнесу – це хороший старт, оскільки безліч процесів автоматизовано і платформа не потребує великих вкладень.

А для середніх і великих підприємств з'являється додатковий канал із залучення нових клієнтів та можливість розширити географію продажів.

Але висока конкуренція може створити негативний досвід ведення бізнесу, особливо, якщо ви тільки починаєте свій шлях підприємця.

Інтернет-магазин націлений на розвиток особистого бренду та виділення на тлі конкурентів. Вартість його розробки з усім необхідним функціоналом є високою. Також при створенні сайту знадобляться вкладення в рекламу й техпідтримку.

Але якщо ви не обмежені мінімальним бюджетом, то краще робити інтернет-магазин і розвивати свій унікальний бренд. Проте не відмовляйтеся від всіх можливостей – використовуйте маркетплейс, як додатковий канал продажів.

Дізнатися більше про створення маркетплейсу можна тут. А якщо ви готові до запуску свого інтернет-магазину, то ми будемо раді допомогти вам із розробкою та запуском проєкту. Залишайте заявку, щоб розпочати співпрацю.

Давайте обговоримо ваш проєкт