Як вибрати CMS для інтернет-магазину

Як вибрати CMS для інтернет-магазину

Розвиток електронної комерції призводить до підвищення вимог щодо сайтів інтернет-магазинів. Необхідно враховувати потреби покупців, інтереси власників, зручність для адміністраторів. Здавалося б, усе просто та зрозуміло, але вибір відповідної платформи для інтернет-ресурсу виявляється справжньою проблемою. Їх сотні, та всі вони різні. Як вибрати один, той самий?

Вебагентство «Червоний хамелеон» пропонує свій погляд на те, на які критерії потрібно орієнтуватися під час вибору CMS для інтернет-магазину, а також на те, які системи варті уваги.

Дві базові класифікації

Почнемо з простого. Розробити інтернет-магазин можна практично на будь-який CMS. Питання лише в наявності потрібних функцій та необхідності їхнього доопрацювання. З цього приводу всі платформи можна розділити на:

Загальні:

  • WordPress
  • Joomla
  • Drupal
  • Wix

Спеціалізовані:

  • OpenCart
  • CS-cart
  • PrestaShop
  • Magento

У загальних представлені CMS широкого призначення. Зазвичай, для реалізації функцій інтернет-магазину вони вимагають інсталяції надбудов (плагінів). До прикладу, для WordPress потрібно поставити розширення WooCommerce, а у Joomla є аналогічний скрипт – Joomshopping. Саме вони допомагають перетворити CMS на інструмент для електронних продажів.

Платформи з другої групи або спеціально створені для цифрової комерції, або мають редакції, «заточені» під магазини.

Загалом, що більше система управління контентом орієнтована на електронну комерцію, то більше базових функцій магазину вона має «з коробки». У цьому разі не потрібно замислюватися та шукати доповнення, дописувати або замовляти доопрацювання, щоби забезпечити нормальну роботу вашого інтернет-магазину.

Але, з іншого боку, величезна аудиторія та відкритий код WordPress, наприклад, сприяють дуже динамічному розвитку комерційної складової. Саме значна поширеність системи здебільшого визначає вибір на її користь. Дуже багато людей просто звикли саме до WordPress.

Друга важлива класифікація, яка теж переважно стає визначальним критерієм, ґрунтується на платності CMS. Усі платформи поділяються на:

Безплатні:

  • WordPress
  • Joomla
  • Drupal
  • OpenCart
  • PrestaShop

Платні:

  • CS-cart
  • Magento

Але й тут не все так просто. Деякі безплатні ліцензії можуть містити в комплектації лише мінімальну базу, яка, за фактом, не в змозі забезпечити повноцінне функціонування інтернет-магазину. А ось усі додаткові модулі доведеться купувати. Тобто не виключено, що платити за них доведеться, та витрати будуть суттєвими. 

До прикладу, версія CMS Magento (Community Edition) може називатися безплатною лише досить умовно. Річ у тому, що платформа вимагає для нормальної роботи регулярних та не дешевих (а вони всі платні!) оновлень. У підсумку стається, що «безплатна» CMS коштує досить дорого. Вочевидь, це абсурдно? Фактично, Community Edition – це недовговічний тріал.

До того ж безплатні ліцензії зазвичай вимагають істотних доопрацювань. Це також плюс до бюджету проєкту.

Тому іноді краще одразу обирати коробкову систему, де передбачено всі необхідні модулі й функції. Платна CMS або версія може в підсумку виявитися вигідною.

Обидві класифікації не дають відповіді на поставлене запитання. Але вони можуть бути початком у виборі відповідної системи для інтернет-магазину. Тобто, з огляду на це, ми робимо свій вибір за двома основними критеріями: функціональність та бюджет інтернет-проєкту.

Критерії вибору

Для більш детального оцінювання CMS ми пропонуємо такий набір параметрів для оцінки:

  1. Функціонал із коробки – спеціалізація для створення інтернет-магазину.
  2. Вартість CMS, розробки та підтримки проєкту на її базі, програмістів/розробників.
  3. Безпека.
  4. Швидкість роботи CMS, каталогу, фільтрів.
  5. Обмеження за кількістю категорій, товарів.
  6. Мінімальні вимоги до хостингу.
  7. Наявність російськомовної/україномовної документації для програмістів, а також для адміністраторів сайту, які будуть наповнювати й керувати ним, адаптованих матеріалів для роботи із системою, як для професіоналів, так і для тих, хто вперше стикається з CMS.
  8. Рівень базового SEO та можливостей поліпшити рівень оптимізації.
  9. Наявність офіційного маркетплейса й модулів у ньому для російськомовного й україномовного користувача.
  10. Кількість розробників та студій, які здійснюють розробку й надають підтримку для конкретної CMS.
  11. Зручність роботи, простота інтеграції із системами обліку товарів, можливості імпорту, інтуїтивно зрозумілий інтерфейс.

Ми не ставимо завдання перерахувати всі можливі чинники. Зазначених, з нашого досвіду, цілком достатньо для того, щоби вибрати ідеальну платформу для будь-якого сайту, зокрема інтернет-магазину.

З чим ми працюємо

Серед безлічі платформ для розробки сайтів та інтернет-магазинів ми маємо досвід роботи практично з кожною. Але останнім часом ми зосередилися лише на двох платформах, які вважаємо дійсно бездоганними для eCommerce: Laravel і Magento. 

Можете розглядати наш вибір, як попередню рекомендацію вебагентства «Червоний хамелеон». А щоби полегшити вам завдання, ми проаналізували й оцінили кожну платформу. Результати представлені в таблиці:

Критерії виборуWordPressOpenCartMagento
Наявність безплатної ліцензіїТакТакТак
Функціонал «з коробки»433
Створення ІМ344
Безпека334
Швидкість роботи343
Обмеження за кількістю контентуНіНіНі
Вимоги до хостингу552
Документація російською мовоюЄЄЄ
SEO434
МаркетплейсЄЄЄ
Кількість партнерів442
Зручність роботи543
Критерії виборуPrestaShopCS Cart
Наявність безплатної ліцензіїТакНі
Функціонал «з коробки»34
Створення ІМ44
Безпека44
Швидкість роботи44
Обмеження за кількістю контентуНіНі
Вимоги до хостингу43
Документація російською мовоюЄЄ
SEO33
МаркетплейсЄЄ
Кількість партнерів23
Зручність роботи33

Плюси й мінуси платформ для інтернет-магазину

Наведена вище таблиця створює загальне враження про місце певної платформи серед конкурентних аналогів. А щоби трохи деталізувати, оглянемо переваги та недоліки кожної.

WordPress

Плюси:

  • безплатна та проста у використанні система – найпопулярніша CMS;
  • велика спільнота забезпечує широкий вибір безплатних необхідних надбудов для реалізації повноцінного інтернет-магазину;
  • безліч розробників та фрилансерів займається доопрацюванням функціоналу за адекватну плату;
  • встановлюється на сервер практично кожного хостингу;
  • є дуже багато платних якісних шаблонів, які можна швидко налаштувати й запустити сайт.

Мінуси:

  • для розгортання діяльності торгового майданчика в мережі потрібна інсталяція додаткових модулів, що підвищує навантаження на сервер;
  • багато доробок до необхідного функціоналу;
  • зважаючи на численні плагіни знижується швидкість завантаження;
  • Woocommerce не надто добре може впоратися з великою кількістю товару (понад 1000 позицій), потрібно серйозно займатися оптимізацією й підвищенням продуктивності;
  • багато людей, які бачили відео на Ютубі, вважають себе вордпрес-програмістами; через те, що поріг входження в систему невисокий, можна натрапити на низькоякісних фахівців, які реально можуть робити лише прості речі, але беруться й за кастомний, складний функціонал, проте їм бракує навичок, досвіду й необхідних знань ядра;
  • багато модулів написано не досвідченими розробниками, код таких плагінів працює неефективно та створює дірки в безпеці;
  • теми з візуальним редактором зазвичай складно доопрацьовувати до нормального вигляду й хорошого СЕО.

Висновок:

Це абсолютно безплатна CMS. Відмінний вибір для невеликого комерційного проєкту з низьким бюджетом.

Теоретично, усе можна встановити, налаштувати й «допиляти» самому або ж звернутися до величезної спільноти розробників чи поціновувачів WordPress. 

Однією з головних проблем є безпека. Відкритий вихідний код – причина досить частих зламів сайтів на Вордпресі.

OpenCart

Плюси:

    • безплатний основний функціонал;
    • багато платних шаблонів, що легко встановлюються й налаштовуються – це дає змогу швидко запустити проєкт;
    • проста в управлінні й налаштуванні;
    • невибаглива до ресурсів – працює навіть на слабеньких серверах;
    • висока швидкість завантаження сторінок;
    • може легко обробляти навіть великі бази товарів;
    • є багато фрилансерів та молодих студій, які готові за невелику плату робити прості доопрацювання й розробляти функціонал початкового рівня;
    • невисокий поріг входження оптимальний для простих та середньої складності вебпроєктів.

    Мінуси:

    • здебільшого не можна обійтися без платних модулів;
    • складна процедура оновлення платформи;
    • оскільки платформу легко опанувати, то, як і з WordPress, у мережі багато новачків, які беруться за роботу над завданнями, що їм не до снаги, тому переважно вони неспроможні якісно її реалізувати;
    • немає нормального СЕО-фільтра;
    • здебільшого доступні модулі розробляються фрилансерами, тому вони характеризуються невисокою якістю й незахищеністю коду, мало надбудов створюється компаніями, що дають гарантії та пропонують підтримку;
    • більшість модулів для CMS зашифровано ioncube, доопрацювати можна лише їхню зовнішню частину. Логіку роботи надбудови виправити та змінити не можна, єдиний варіант – звернення до розробника цих сценаріїв індивідуально за потребами проєкту;
    • незначний вибір хороших шаблонів, продуманих та орієнтованих на наш ринок, що виглядають як справжній інтернет-магазин, а не шаблон;
    • SEO-частину потрібно серйозно «допилювати», з коробки пошукова оптимізація реалізована слабо;
    • для створення проєкту високого рівня якості та функціональності доведеться витратити пристойну суму грошей.

    Висновок:

    • Платформа підходить для малих та масштабних проєктів. Це швидка й досить проста платформа, з якою розбереться навіть новачок. 
    • Базовий функціонал цілком може задовольнити потреби невеликого інтернет-магазину. Це відмінний варіант для старту за умови невеликого бюджету. Але варто бути вкрай уважним, коли обираєш підрядників для розробки та підтримки проєкту. Низький поріг входу призводить до великої кількості фрилансерів із сумнівним розумінням того, що вони роблять. А виправляти чужі помилки довго, складно й дорого.

    Magento

    Плюси:

    • широкі можливості – підходить для будь-якого торгового майданчика в мережі;
    • система «зростає» разом зі збільшенням масштабів проєкту;
    • великий вибір додаткових (зокрема, безплатних) надбудов;
    • система добре підготовлена для пошукової оптимізації;
    • стійка, захищена CMS.


    Мінуси:

    • дуже складна в опануванні система, як із погляду адміністрування, так і в питаннях розробки – високий поріг входження;
    • високі вимоги до потужності сервера;
    • не вся документація локалізована;
    • відчутна вартість деяких потрібних модулів;
    • брак розробників, що працюють із платформою для українського сегмента (90 % фахівців працюють із західними клієнтами та не хочуть братися за місцеві проєкти);
    • дорога в розробці й обслуговуванні система – найвитратніша з усіх перерахованих.

    Висновок:

    Розробка інтернет-магазину на Magento вимагає вкладень. Однак, будь-який бізнес потребує інвестицій, а саме з цією CMS витрати можна вважати інвестиціями. 

    Небагато програмістів працює з нею, що ускладнює пошук потрібного й підвищує вартість доопрацювань.

    Це серйозна CMS для серйозних Enterprise-проєктів. Радимо обирати її для створення проєктів не нижче середнього рівня та з бюджетом від $ 10000.

    PrestaShop

    Плюси:

    • базовий функціонал магазину й основні можливості пошукової оптимізації доступні відразу після інсталяції;
    • доступно понад 5000 різних платних та безплатних шаблонів для сайту;
    • багато готових платних шаблонів, є маркетплейс із надбудовами та модулями. Якщо обмежуватися кастомізацією шаблону за допомогою CSS – відмінний та недорогий варіант;
    • розробляти інтернет-магазини середнього рівня складності можна, але потрібно заглиблюватися у фреймворк Symfony, він дає змогу робити серйозні проєкти із солідним функціоналом.

    Мінуси:

    • у базовій версії можна розробити лише невеликий торговий майданчик із простим функціоналом, для створення великого проєкту знадобиться інсталяція платних модулів;
    • система вимоглива до ресурсів, доведеться вибирати не найпростіший тариф хостингу;
    • істотна стаття витрат – додаткові модулі та розширення;
    • невелика кількість розробників у російськомовному сегменті через обмежену популярність;
    • важко виконати пошукову оптимізацію через технічні особливості системи;
    • складно кастомізувати присутній функціонал – високий поріг входження в платформу;
    • брак модулів для українського й російського сегментів ринку.

    Висновок:

    CMS вже з коробки дає змогу запустити повноцінний невеликий інтернет-магазин, вона повністю «заточена» під електронну комерцію. 

    Значний мінус – істотні витрати на придбання шаблонів, модулів, розробку унікального функціонала.

    CS Cart

    Плюси:

    • синхронізація із зовнішніми сервісами;
    • підтримка чисельних платіжних систем;
    • існує понад півсотні відеоуроків зі встановлення, налаштування й роботи з платформою, створення інтернет-магазину;
    • присутня демоверсія, що дає змогу оцінити необхідність та зручність;
    • довічна ліцензія.

    Мінуси:

    • складний процес встановлення, потрібна інсталяція додаткового модуля, налаштування сервера;
    • платформа в автоматичному режимі виставляє заголовки 1–2 рівнів на сторінках, які доводиться міняти вручну;
    • фільтри й макети створюють дублі сторінок, що негативно впливає на пошукове просування;
    • мало тямущих розробників, які знають систему, тому їхні послуги коштують недешево.

    Висновок:

    • CS Cart позиціонується як потужна CMS для розробки сайтів електронних продажів.
    • Найкраще підходить для середніх та великих проєктів. 
    • Усі функції, необхідні для повноцінної роботи інтернет-магазину присутні «з коробки». Гнучке налаштування й безліч додаткових корисних дрібниць. Для нормальної роботи потрібен потужний сервер. Для запуску знадобляться досвідчений програміст та фахівець із пошукового просування.


    Розширюваність

    Якщо ви розпочали бізнес в інтернеті, то, напевно, припускаєте, що маленьким інтернет-магазином він не обмежиться. Обов’язково зверніть увагу на такий параметр, як можливість розширення проєкту. 

    Зазвичай, Open Source проєкти (з відкритим кодом) не обмежують можливості зростання, а ось платні ліцензії здебільшого мають певні обмеження. Зняти їх можна, якщо придбати дорожчу ліцензію чи підвищити її рівень. 

    Головне, до початку старту проєкту переконатися, що це взагалі є можливим. Тоді апгрейд виявиться лише фінансовими витратами, а не стартом на новій платформі.

    Декілька рекомендацій

    Щоби правильно вибрати CMS, обов’язково:

    • Окресліть чіткі цілі проєкту.
    • Спробуйте спрогнозувати приблизний масштаб інтернет-магазину (кількість позицій у каталозі).
    • Оцініть попит. Від цього буде залежати відвідуваність, отже – навантаження на ресурс.
    • Сформулюйте та кілька разів перевірте список функцій, які має виконувати сайт.
    • Розрахуйте реальну суму, яку ви можете вкласти в розробку й запуск сайту.
    • Згідно з запропонованими критеріями, відберіть декілька, що певною мірою задовольняють вашим вимогам.
    • Використовуйте безплатні демоверсії, варіанти ліцензій або системи, щоби протестувати їх упродовж місяця. Огляньте інтерфейс, оцінить простоту та зручність адміністрування, зробіть свою оцінку швидкості роботи сайту. Визначте 2-3 платформи, працювати з якими вам було комфортно.

    Вибрати з двох-трьох варіантів буде набагато простіше.

    Але є ще один лайфхак! Коли вирішите замовляти розробку інтернет-магазину, зв’яжіться з нами й розкажіть про вимоги до ресурсу. Ми обов’язково підберемо для вас оптимальну та актуальну платформу за параметрами продуктивності, краси, зручності, масштабу та бюджету.

    Давайте обговоримо ваш проєкт