Просування інтернет-магазину – процес багатоетапний. Він починається з моменту розробки сайту і продовжується постійно. На початковому етапі ви закладаєте основу для просування за допомогою технічних спеціалістів. Далі розвиваєте сайт і використовуєте маркетингові інструменти.
Щоб процес був ефективним, треба встановити правильні цілі та налаштування. Тому сьогодні ми розглянемо основні інструменти, дамо рекомендації та пояснення. Якщо у вас ще залишаться запитання – залишайте заявку на безкоштовну консультацію внизу статті.
Є 7 основних методів, які варто додати до стратегії просування: SEO, контекстна реклама, тизерна та банерна реклама, прайс-агрегатори, соцмережі, чат-боти та email-розсилки. Вони допоможуть побудувати ефективну вирву продажів. Давайте розберемо докладніше.
SEO передбачає комплексну роботу над сайтом для підвищення його позицій в органічній видачі Google. Потрапляння до топ-10 важливо для залучення трафіку. При цьому треба не забувати про конверсію та поведінкові фактори.
Для розвитку інтернет-магазину недостатньо, щоб люди просто відвідували його. Як мінімум – треба втримати їх на сайті, як максимум – мотивувати до покупок.
У зв'язку з цим треба пропрацювати структуру, наповнення, юзабіліті та швидкість завантаження сайту. Хороша внутрішня робота – запорука успішного просування.
Вона передбачає 6 аспектів, кожен з яких заслуговує на увагу. Вони тісно пов'язані між собою та частково можуть робитись паралельно. Давайте розглянемо докладніше кожен пункт.
Семантичне ядро – це добірка ключових слів і фраз, за якими клієнти можуть шукати інформацію про товари. Тому SEO-фахівці:
Для цього вони вивчають ваших конкурентів за допомогою Ahrefs і Serpstat. Також вони оцінюють попит і конкуренцію в ніші.
Коли основні ключові слова будуть зібрані, можна розширити семантичне ядро за допомогою Планувальника ключових слів від Google. Тут можна знайти схожі та пов'язані слова та словосполучення.
Далі залишається очистити добірку від зайвого:
Після очищення ви отримаєте семантичне ядро. А після кластеризації та розподілу ключових слів по сторінках – базову структуру сайту.
У випадку з новим сайтом інтернет-магазину семантичне ядро та структура створюються з нуля. У випадку з наявним сайтом те й інше розширюється або змінюється.
Але в обох випадках корисно дослідити ключові слова та структури сайтів конкурентів.Так ви дізнаєтеся, що вам потрібно покращити у себе на сайті.
SEO-фахівці проведуть такий аналіз і нададуть звіт. Але для розробки структури важливі не лише рекомендації по SEO. Необхідно також врахувати ваш асортимент товарів, моделей, категорій та брендів.
Якщо ви точно не плануєте працювати з деякими категоріями товарів, то їх треба виключити із запропонованої структури.
На цьому етапі SEO-фахівці спілкуються із замовником, щоб створити оптимальний варіант структури сайту. Після узгодження вона буде представлена схематично за допомогою одного з сервісів: Draw.io, Wireflow, Lucidchart.
Коли семантика зібрана, кластеризована, розподілена по сторінках і структура сайту затверджена – можна братись до підготовки контенту:
Робота з текстами спрямована на те, щоб у вас була вся необхідна користувачам інформація і вона відображалась в Гуглі.
Робота з графічним контентом слугує одразу 3 цілям: підвищенню конверсії, просуванню в пошуковій видачі та прискоренню завантаження сайту.
Люди з більшою ймовірністю купують товари за наявності якісних фото, а пошукова система реагує на поведінкові фактори та швидкість завантаження сайту.
Коли фото та банери завантажені у потрібному форматі та стиснуті, то сайт швидко відкривається та працює. А от перевантаження неоптимізованим графічним контентом призводить до зависань і роздратування у користувачів.
Це особливо гостро відчувається під час розширення асортименту товарів. Тому корисно прописувати атрибути alt і title для зображень. Атрибути пояснюватимуть користувачам суть зображень при поганому Інтернеті.
А якщо вписати в них ключові слова, то вони стануть додатковим фактором ранжування, що є корисним для позицій сайту в органічній пошуковій видачі.
Сучасні користувачі стали більш вимогливими, тому треба подбати про користь та зручність сайту для відвідувачів. Забезпечте зрозумілу структуру та навігацію, зробіть зручну систему фільтрів і пошук, створіть карту сайту.
Для великого інтернет-магазину доцільно налаштувати інтеграцію з сервісом Algolia або Elasticsearch для швидкого пошуку товарів.
Також будуть корисні інтеграції з сервісами оплати, доставки, смс-оповіщень. У розрізі навігації буде важлива внутрішня перелінковка.
Варто давати відвідувачам можливість порівнювати товари, якщо є багато однотипних варіантів. Або розраховувати орієнтовну вартість, якщо продукт складний. Для цього зазвичай використовуються калькулятори чи таблиці з цифрами.
Пошукові роботи не бачать структуру та вміст сайту так, як користувачі. Щоб зорієнтуватися, боти сканують html-теги:
Насамперед, метатеги прописуються для пошукових роботів. Разом з тим, вони допомагають структурувати сторінки сайту для користувачів, щоб ті не виглядали як хаотичне розташування тексту, кнопок і зображень.Тому не варто нехтувати метатегами. Вони впливають на індексацію та поведінкові фактори.
Вона полягає у виправленні технічних помилок, що впливають на індексацію сторінок. Це важливо, оскільки непроіндексовані сторінки не відображатимуться в пошуку.
Виявити помилки можна за допомогою Google Search Console. Для цього сформуйте звіт “Покриття”. У ньому ви побачите 4 статуси:
У звіті зазвичай вказані URL, кількість сторінок і тип помилки. Докладніше про роботу зі звітом можна почитати у довідці від Google: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=en&sjid=5011880160700537128-EU .
Після виявлення необхідно усунути технічні помилки для коректної роботи сайту. Для цього краще звернутися до SEO-фахівців.
Зовнішня оптимізація передбачає лінкбілдинг – збільшення кількості посилань на ваш інтернет-магазин. Чим більше авторитетних тематичних майданчиків на вас посилатиметься, тим краще пошукові системи будуть ставитись до вашого сайту.
Від кількості та якості зовнішніх посилань залежать позиції сайту в пошуковій видачі. А для планомірного просування процесу лінкбілдингу треба створити стратегію.
Залежно від проєкту переважатимуть різні SEO-методи: аутріч, крауд-маркетинг, сабміти й каталоги. Вони можуть проявляти різну ефективність, але в нашій практиці найкраще спрацьовував аутріч. Так чи інакше, треба:
Така стратегія створюється на 3-6 місяців. Після закінчення терміну ми аналізуємо результати та коригуємо підходи, якщо потрібно.
Наприклад, ми можемо відмовитись від одного з методів лінкбілдингу на користь посилення іншого або збільшити бюджет, щоб нарощувати масу посилань швидше.
Це постійний процес, який передбачає гру в довгу. Лінкбілдинг не дає таких швидких результатів, як контекстна реклама. Але він може довго зберігати ефект навіть після того, як ви перестанете купувати посилання.
Пошукова контекстна реклама відображається в результатах пошуку. Це платні оголошення, які можна побачити нагорі над органічною видачею.
Вони формують своєрідний топ Google. Також оголошення відображаються на сайтах-партнерах з контекстно-медійної мережі Google. З їхньою допомогою можна:
Контекстна реклама відображається у відповідь на конкретні запити. Тому перед запуском кампанії треба вивчити попит і створити привабливі оголошення. При точному влучанні в потреби ЦА (цільової аудиторії) ви побачите зростання трафіку на сайт.
Результат швидкий, але недовгий – тільки поки ви вкладаєте гроші у показ оголошень. Оптимально для акцій, розпродажів, нових постачань.
Налаштувати рекламну кампанію можна у Google Ads, а перевірити результати – у Google Analytics. Для цього потрібно створити облікові записи у 2 сервісах, пов'язати їх між собою та встановити аналітику на сайт. Тут можна почитати інструкцію, як пов'язати рекламний та аналітичний акаунти: https://support.google.com/google-ads/answer/7519537?visit_id=638404843108188510-1298858614&rd=2 .
Це різновид контекстної реклами. Вона передбачає просування за певними ключовими словами та регіонами.
Наприклад, коли користувач пише в пошуку “купити стіл в Києві”, то отримує у відповідь текстові оголошення та фото з посиланнями на товари. Це рекламні блоки в пошуковій видачі – вони можуть розташовуватися вгорі або внизу сторінки.
Ще один рекламний блок відображається під контекстною рекламою відповідно до геолокації користувача – це місця, де можна купити подібні товари. Вони будуть вказані на картах Google з адресами й телефонами.
Для показу текстових оголошень використовується той самий принцип, що й для класичної контекстної реклами. Щоб відображатись у переліку рекомендованих місць, потрібно зареєструвати компанію в картографічному сервісі від Google. А от про фото товарів варто поговорити докладніше.
Хороший спосіб реклами в пошуковиках – відображення фото товарів з цінами та короткою інформацією. Клієнти можуть клікнути по ним, щоб одразу перейти в повноцінні картки товарів та оформити замовлення. Це наочно для покупців та ефективно для продавців.
Для показу мініатюр карток товарів у блоці з фото потрібно створити обліковий запис у Google Merchant Center і пов'язати його з обліковим записом у Google Ads. Це називається торговою кампанією. Зазвичай така реклама спрямована на “теплих” лідів з усвідомленою потребою.
Платно запускається для сайтів, які входять до контекстно-медійної мережі Google. Вона передбачає відображення банерів – з текстами й без, анімованих і статичних.
Іноді вони відображаються у вигляді спливаючих вікон. Найчастіше тематика та зовнішній вигляд банерів підлаштовуються під певний майданчик.
Суть такої реклами в тому, щоб потрапити в інтереси та поле зору ЦА. Тому оголошення таргетуються за характеристиками користувачів: віком, доходом, місцем проживання, різновидом занять, улюбленими сайтами.
Їх це може зацікавити, але такі ліди “холодні” – відпочатку вони не шукають інформацію про ваші товари. Враховуйте, що якщо у користувача увімкнено блокувальник, то він не побачить рекламу в браузері.
Це особливий тип реклами, яку можна транслювати різними каналами. Її головне завдання – залучення, тому рекламодавці використовують яскравий візуал і текст, що інтригує. Часто використовуються тригери. Серед можливих форматів:
Сама по собі недомовленість вже є тригером. Особливо коли нагнітає атмосферу очікування.Тому тизери часто застосовуються перед новим надходженням або випуском нового товару.
Крім того, тизери можуть відігравати на інших почуттях, бажаннях та переконаннях людей.Тут головне не перебільшити, щоб не викликати роздратування.
В Україні представлено багато прайс-агрегаторів різної тематики:
На таких майданчиках покупці зазвичай дізнаються де, по яким цінам і на яких умовах продають товари, що їх цікавлять. Їм це потрібно, щоб зорієнтуватися та порівняти ціни. Продавці таким чином розширюють представленість в Інтернеті та підвищують шанси продати товари.
З плюсів такого рішення – ви платите тільки за конкретні кліки на оголошення. З мінусів – треба підлаштовуватись під правила та рекламні активності прайс-агрегатора. В даному випадку контроль не на вашому боці.Тому пробувати можна, але краще не обмежуватись лише цим способом просування.
Воно може здійснюватися 2 способами: за допомогою розкручування акаунту та за допомогою таргетованої реклами. Оптимально поєднувати обидва варіанти. Але для початку треба скласти портрет цільового клієнта і зрозуміти, яким соцмережам він віддає перевагу.
Таких персонажів і комерційних акаунтів у соцмережах може бути декілька. Коли визначитесь з інтересами цільової аудиторії, можна починати працювати з контентом.
Насамперед, треба правильно оформити сторінку. Придумати назву, що запам'ятовується, створити барвисту обкладинку акаунту, написати привабливий опис, додати фото, відео, пости.
Важливо, щоб відвідувачі одразу розуміли, куди вони потрапили і що вони можуть отримати на сторінці. Інформацію про акції та розпродажі краще поміщати в шапку профілю. Обов'язково зазначати контакти.
При цьому важливо показувати, що акаунт “живий”. Для цього потрібен регулярний та різноплановий контент. Краще розділити його на типи: інформаційний, розважальний, для залучення, для продажів.
Так вам вдасться створити спільноту та стимулювати продажі. Постійна комунікація з клієнтами є корисною для розвитку лояльності до бренду. А лояльні клієнти з більшою ймовірністю будуть вас рекомендувати.
Для систематичної роботи з контентом потрібен контент-план. Зручно зробити його у вигляді таблиці, де відзначати теми й статуси постів, дати публікацій, реакції, переходи за посиланнями. Краще доручити це SMM-фахівцям.
Налаштовується в рекламному кабінеті соціальної мережі. Там ви створюєте оголошення та налаштовуєте аудиторію для показу. У Facebook можна одразу подивитись приблизне охоплення та залучення. Краще запускати таргетовану рекламу з аудиторією від 1000 осіб, щоб отримати віддачу.
Але враховуйте, що занадто широка аудиторія розмиває фокус. Ви можете таргетуватися на всю Україну та створювати мільйонні аудиторії, лише якщо продаєте товари широкого вжитку, які справді підходять більшості людей.
В інших випадках потрібна тонша сегментація. Аудиторії можна зберігати для повторного використання та створювати на підставі:
Оголошення можна об'єднувати в групи, а групи оголошень – у рекламні кампанії. Для рекламних кампаній потрібно встановлювати цілі та відстежувати їхню ефективність.
Залежно від результатів можна вимикати або переналаштовувати покази окремих оголошень або груп оголошень, змінювати креативи, переглядати бюджети.
При правильному налаштуванні чат-бот перетворюється на потужний інструмент для роботи та реклами. У нього можна запрограмувати потрібні функції та відповіді на поширені запитання.
Чат-бот допоможе швидко обробляти запити, не втрачати лідів, розвантажити менеджерів і залучити нових клієнтів. Давайте розглянемо докладніше його можливості.
Часто відбувається так, що клієнт бачить рекламу в соцмережі, переходить по ній і звертається до чат-боту, щоб уточнити ціну, умови оформлення замовлення та доставки. Або йому потрібна допомога з вибором товару.
У першому випадку достатньо додати автоматичні відповіді на часті запитання: куди доставляєте, якими поштовими службами, з якою передоплатою, чи можлива післяплата, як довго буде йти посилка.
Щоб допомогти з вибором, можна попросити клієнта відповісти на кілька запитань, потім надіслати йому добірку карток товарів. Суть у тому, щоб дізнатися кому і для чого потрібен товар, а потім запропонувати відповідні варіанти.
Все це відбувається у соцмережі – клієнту не обов'язково відвідувати сайт інтернет-магазину, щоб отримати консультацію.
У механіку чат-бота можна закласти опитування. З його допомогою вийде:
Такі дані є цінністю для маркетологів. А якщо налаштувати інтеграцію з CRM, то можна одразу зберігати їх у картках клієнтів. Пізніше ви будете надсилати клієнтам персоналізовані пропозиції на підставі автоматичної класифікації.
Що стосується розсилок в ОП, то тут можливості такі ж, як і у email-розсилок – можна пропонувати ті ж товари, аксесуари та акції, якими користувачі цікавилися раніше.
Відкриття та клікабельність вищі, ніж у класичних рекламних листів. А ще це рятує від блокування push-повідомлень у браузерах Firefox та Google Chrome.
Email-розсилки – це універсальний спосіб спілкування. На пошту можна надсилати: корисну інформацію, рекламу, сповіщення про відповіді на запитання чи коментарі. У випадку з інтернет-магазином можна використовувати цей канал зв'язку, щоб:
Запускати email-розсилки можна як за допомогою чат-ботів, так і через поштові сервіси. У першому випадку бот сам збирає інформацію про користувачів і надсилає їм персоналізовану рекламу. Вам потрібно лише налаштувати інтеграцію. У другому випадку треба залучати співробітників або підрядників.
Перед запуском класичної email-розсилки переконайтеся, що у вас готова технічна база:
Якщо за цими пунктами все гаразд – переходьте до роботи з базою отримувачів. Розпочинати розсилку краще, коли є база від 1000 осіб – так ви зможете відчути результати від інформаційної чи рекламної кампанії.
Якщо у вас вже є база, але ви з нею давно не працювали – перевірте, очистіть і сегментуйте. Якщо бази ще немає, то її потрібно зібрати за допомогою форми реєстрації.
Рекомендуємо збирати базу за підпискою double opt-in – так у вас буде менше неробочих email-ів та зменшиться ризик потрапляння листів до папки “Спам”. Подумайте про мотивацію для відвідувачів залишати свою пошту.
Коли мінімально необхідну базу буде зібрано – сегментуйте її, щоб пропонувати різним категоріям споживачів відповідні товари.
В ідеалі налаштувати персоналізацію на основі вподобань конкретних клієнтів і звертатися до них на ім'я. Після роботи з базою підписників переходимо до стратегії розсилок.
Потрібно зрозуміти що, кому і з якою частотою відправляти. За наявності попереднього досвіду розсилок можна проаналізувати попередні запуски. Подивіться на які листи, кнопки, посилання та зображення краще реагували і подумайте чому.
Якщо свого досвіду немає, варто вивчити досвід конкурентів. Так ви зрозумієте, чим цікавились потенційні клієнти та що їм уже пропонували. Від цього можна відштовхнутись.
Далі справа за малим – зверстати макети листів, написати тексти, приготувати зображення та посилання. Коли все готове – запускаєте розсилку у вибраному сервісі. Пам'ятайте, що він має бути зручним як для розсилки, так і для звітності. Оцінка результатів не менш важлива за запуск.
Просування інтернет-магазину – процес складний, тривалий та комплексний. Вам доведеться пройти через багато експериментів, щоб зрозуміти, що краще працює і в яких ситуаціях. Але є базові речі, в яких краще не помилятися, адже це може дорого коштувати бізнесу.
Маркетинговий план – це дорожня мапа розвитку інтернет-магазину. У ньому мають бути зазначені:
*залежить від того, на який термін розробляється план.
Відповідно до цього формуватимуться цілі та масштаби рекламних кампаній. Якщо не буде основи у вигляді маркетингового плану, то маркетологам, SMM, SEO, PPC-фахівцям і менеджерам не буде на що спертися. А ще у вас виникнуть проблеми із контролем ефективності.
Якщо конкурувати лише з малим і середнім бізнесом, то ви ніколи не вийдете у лідери свого сегменту. Але конкурувати з лідерами ринку в лоб – важко та неефективно. Вони мають набагато більше ресурсів, щоб зміцнювати свої позиції. Тому треба подумати про те, що дасть вам перевагу.
Можна використовувати ту нішу на ринку, яку великі гравці вважають недоцільною для себе, або приділяють їй замало уваги.
Тут важливо витримати баланс між зменшенням конкуренції та збереженням інтересу покупців. Тому що сильна конкуренція здебільшого супроводжується високим попитом, а ніші з низькою конкуренцією можуть виявитись нікому не цікавими.
Проте конкуренти можуть проґавити новий тренд або недооцінити попит на певну категорію товарів, що буде корисним для вас.
Деколи буває так, що власники інтернет-магазинів або їхні контент-менеджери нехтують якісним оформленням карток товарів. Особливо коли їх багато.
Хочеться оновити асортимент якнайшвидше і витратити на це менше часу. До того ж, в Інтернеті й так багато інформації – навіщо писати те саме.
Про одяг і косметику складно придумати щось нове. Але якщо людина знайде більш детальну інформацію на іншому сайті, то, швидше за все, там і купить.
Тому якщо у вас не унікальні товари, які важко знайти в іншому місці або не найкраща ціна/умови в Україні, то краще виграти конкуренцію за допомогою якісних описів товарів. Нехай у потенційних покупців буде все необхідне для ухвалення рішення.
Самому розвивати інтернет-магазин дуже складно. Скоріше за все, ви будете наймати спеціалістів у штат або шукати зовнішніх підрядників. А можливо те й інше, якщо хочете розподілити відповідальність.
В будь-якому разі треба знайти сумлінного виконавця для комплексного або часткового просування. За технічними роботами та SEO можна звертатись до нас.
Просування одразу по всім каналам дороге і не завжди ефективне. А на старті бізнесу це взагалі може бути непосильним. Тому власники торгових майданчиків іноді вважають за краще зосередитись на одному каналі та кинути на нього всі сили.
Але це не дає достатнього охоплення аудиторії та впливу на покупців. Іноді потрібно використовувати кілька точок торкання, щоб переконати людей здійснити покупку.
Щоб не розпорошувати зусилля, почніть з 2-3 каналів просування. У міру розвитку бізнесу їхню кількість можна збільшувати та пробувати інші канали. Поступово ви зрозумієте, де більша віддача та як краще розподілити ресурси. При цьому ви не втратите потенційних клієнтів.
Без періодичного аналізу результатів важко відрізнити ефективні методи просування від неефективних, внести коригування по ходу та перерозподілити бюджет.
Тому просування без аналітики рівносильне руху наосліп. Так ви зливатимете бюджет. Щоб витрачати кошти ефективно, слід відстежувати трафік, конверсію, ROI та інші показники.
Ми розглянули 7 методів просування, які працюватимуть як для великого, так і для середнього інтернет-магазину. При зовсім невеликому асортименті товарів краще почати з дошок оголошень, щоб оцінити попит і набрати обсяги.
Коли створюєте повноцінний інтернет-магазин,то краще одразу орієнтуватись на масштаб і перспективи,тому що інтернет-маркетинг дає результати за певного масштабу рекламних кампаній.
Зазначені методи мають нюанси та різновиди, які важливо враховувати під час маркетингової активності. Тому перед запуском треба розуміти, які цілі ви ставите перед собою, виконавцями та своїм бізнесом.
Інструменти для короткострокового заробітку не підійдуть для довгострокового стратегічного розвитку, підвищення впізнаваності бренду, напрацювання лояльності клієнтів. Є різниця між розвитком спільноти та прямою рекламою.
Проговорюйте ці моменти з фахівцями та запитуйте, які методи краще використовувати в різних ситуаціях. Уточнюйте свої глобальні цілі – можливо у вас короткостроковий бізнес-проєкт на 2-3 роки. Або ви плануєте перепродаж бізнесу при досягненні певних результатів.
Або, навпаки, хочете розвивати стійкий бренд. Все це необхідно для цілісного розуміння та згуртованої роботи. Коли фахівці розуміють для чого працюють, то можуть дати вам те, що потрібно.