Франшизу можна розглядати, як інструмент для запуску та розширення бізнесу. Початківцям це допомагає заручитися підтримкою покровителя в особі франчайзера. Досвідчені бізнесмени можуть розвивати власну мережу всередині глобальної франчайзингової мережі.
Або купувати різні франшизи для розвитку різних напрямів діяльності. В такому разі франчайзі автоматично стає власником низки торгових марок і знижує ризики для своїх інвестицій. По суті, такий франчайзі масштабує вже готову систему, щоб не вигадувати щось нове.
В рітейлі це поширена практика. Наприклад, ви можете продавати різні категорії товарів під різними торговими марками. Але почнемо з азів і подивимося, які види франшиз взагалі бувають. Потім приділимо увагу нюансам і зробимо висновки.
Залежно від специфіки бізнесу розрізняють 3 види франшиз: товарну, виробничу та сервісну. Кожна з них має свої особливості, тому розглянемо їх докладніше.
Оптимальний варіант для торгівлі. Франчайзі можуть відкривати фірмові магазини конкретного бренду та продавати брендові товари. Торгові точки можуть розміщуватись як онлайн, так і офлайн.
Ключовою буде відповідність брендовому стилю оформлення та стандартам обслуговування. Серед прикладів магазини: JYSK, Наш край, Athletics.
Це вже складніша бізнес-модель, яка передбачає власне виробництво. Франчайзер дає право виробляти й продавати товари під своїм брендом при купівлі відповідної франшизи.
Франчайзі отримують за договором технології, матеріали та сировину. Іноді вони орендують у франчайзера промислове обладнання.
Тут багато залежить від масштабів виробництва. Приклад невеликого виробництва із реалізацією продукції в магазині – франшиза напівфабрикатів «Мама готувала».
Особливе обладнання не потрібно – використовується ручна робота. А от для франшизи заводу Coca-Cola потрібні повноцінні лінії виробництва.
Охоплює різні види діяльності. По ній можуть працювати салони краси, хімчистки, служби доставки, кав'ярні, приватні лабораторії. Серед відомих прикладів: Bloom Nails, УнМоменто, Нова пошта, Aroma Kava, Dila.
Цей вид франшизи передбачає навчання персоналу, передачу стандартів і технологій, часто оренду обладнання.
Купівля франшизи дає вже готовий бренд, корпоративний стиль, бізнес-модель, стандарти якості та торгову марку. Часто франчайзер навіть допомагає з вибором локацій на підставі розрахунку прохідності. Трапляються випадки, коли політика розміщення торгових точок вже закладена в умовах франшизи.
З рекламою вам теж допоможуть, що не означає відсутність витрат, але частково знімає головний біль організації та контролю. Крім того, напрацювання франчайзера перевірені часом, отже надійні.
Та й клієнти більше довіряють відомому бренду. Ще один плюс – наявність сумлінних постачальників, якщо франчайзер займається закупівлею на мережу або сам виробляє продукцію. Звучить добре, але є нюанси.
По-перше, франчайзери теж іноді зазнають невдачі. Тому що конкуренція зростає, ситуація на ринку змінюється і не всі на це вчасно реагують.
Тому звертайте увагу на динаміку розвитку мережі – якщо нових точок відкривається мало або мережа помітно зменшується, то якість франшизи під питанням.
По-друге, ваш бізнес буде не до кінця вашим. Від вас, як і раніше, необхідна залученість у багатьох питаннях, але ви не зможете змінити систему. Не вдасться поекспериментувати з бізнес-моделлю, дизайном, асортиментом.
Вибір партнерів і постачальників треба узгоджувати з франчайзером. Той самий запуск реклами здійснюватиметься централізовано на всю мережу.
Для розвитку власного бренду це не підійде. Тому подумайте, наскільки ви готові підкорятись уніфікованим стандартам. Якщо ви хочете реалізувати свої ідеї, то краще створювати бізнес без франшизи.
А якщо для вас важливіша підтримка досвідчених людей, ніж самовираження, то можна спробувати запуститися з франшизою.
Отже, ви вирішили розпочати свій бізнес в онлайні. На цьому етапі буде корисно:
Навіть поверхневе дослідження дасть вам розуміння перспектив. Після цього можна переходити до реєстрації підприємницької діяльності, відкриття рахунку в банку, створення сайту інтернет-магазину та вибору франшизи.
Насамперед, визначтеся з нішею. Для цього запитайте себе:
Виходячи з цього, вибирайте вид франшизи – товарну чи виробничу. Вибір аудиторії впливає на вибір бренду, а приблизний розрахунок обсягу продажів допомагає визначитись із ціною франшизи.
В пакеті з нею вам нададуть бізнес-план і маркетинговий план. Але ж немає сенсу купувати дорогу франшизу, якщо ви розраховуєте на невеликі доходи.
Для малого бізнесу краще підібрати економ-варіант. Залишіть запас грошей на інші витрати: розробку сайту, оплату хостингу, домену, зарплату персоналу, податки, електронний документообіг.
При цьому враховуйте, що франшиза має регіональну прив'язку. Найчастіше її дія поширюється на всю країну. Але якщо ви хочете в перспективі вийти на закордонні ринки, то варто замислитись про доцільність покупки вітчизняної франшизи.
За наявності твердої впевненості у необхідності франшизи використовуйте популярні в Україні майданчики:
Тут ви побачите пропозиції від франчайзерів. Також варто зазирнути на сайт Асоціації франчайзингу України – тут представлені каталоги франшиз і матеріали на тему.
Якщо хочете отримати інформацію з перших рук, відвідайте сайти брендів, які розвивають франчайзингові мережі. Досить часто вони відводять спеціальні розділи під опис умов співробітництва.
Ще одна можливість – офлайн заходи. Найчастіше вони проходять у форматі виставок, можуть супроводжуватися нетворкінгом. У ході таких заходів франчайзери пропонуватимуть свої варіанти на стендах і під час виступів.
Можна скласти перелік кращих франчайзерів і зробити порівняльну таблицю для франшиз – так вам буде зручніше оцінювати їх за конкретними критеріями. В результаті ви оберете той варіант, який набрав більше плюсів та/або у якого найкраще співвідношення ціна/якість.
Якщо у вас ще залишаться питання – звертайтесь безпосередньо до франчайзерів, консультуйтесь, спілкуйтесь з франчайзі з цих мереж.
Коли у вас буде досить чітке уявлення про те, що ви отримуєте – домовляйтесь про зустріч і підписуйте договір. Можна залучити свого юриста та бухгалтера, щоб узгодити всі деталі.
Купівля франшизи – гарне рішення для підприємців-початківців. З її допомогою можна уникнути багатьох помилок. Певна частка ризику завжди буде присутня в бізнесі, але у вас буде можливість безкоштовних консультацій з досвідченими людьми та отримання готових рішень.
Що найголовніше – консультанти будуть щиро зацікавлені у вашому успіху, а не бачити у вас конкурента. Адже від цього залежить їхній дохід і репутація – чим успішніший кожен франчайзі, тим успішніша мережа в цілому.
Водночас від вас знадобиться більший стартовий капітал для сплати паушального внеску. Він сплачується одноразово при купівлі франшизи. Далі ви сплачуєте роялті – щомісяця, щокварталу, раз на півроку або раз на рік.
Періодичність і розмір таких виплат залежать від умов договору. Роялті можуть бути фіксованими або відсотковими – найчастіше становлять 4-6% від доходу.
Іноді в договір включають маркетинговий збір близько 1-2% від доходу. Це необов'язкова умова, але зовсім без вкладень у рекламу не обійтися. Або ви візьмете просування на себе, або воно буде закладене в роялті.
У деяких випадках паушальний внесок відсутній – франчайзер компенсує це тим, що франчайзі закуповує у нього продукцію. Наскільки вигідними будуть закупівельні ціни – вирішуйте самі.
Але, як би там не було, витрати треба закласти до бюджету компанії. Тому треба уважно вивчити умови різних франшиз, щоб не прорахуватися.
Для більш досвідчених гравців ринку може бути актуальна покупка майстер-франшизи – її можна перепродавати або створювати під нею мережу франчайзингових підприємств. Принцип роботи схожий з ліцензією та субліцензіями або ж орендою та суборендою.
В такому разі будьте готові самостійно здійснювати контроль і консультувати. Це дає додатковий прибуток, але підвищує рівень ризику.
Оцінюйте свої амбіції та підприємницькі можливості, щоб зробити правильний вибір. За бажання продавати хендмейд або інші специфічні товари подумайте про доцільність купівлі франшизи в принципі.