З розвитком електронної комерції вимоги до сайтів інтернет-магазинів підвищуються. Потрібно враховувати потреби покупців, інтереси власників, зручність для адміністраторів. Здавалося б, все просто та зрозуміло, але насправді вибір відповідної платформи виявляється досить складним завданням. Їх сотні, і всі вони різні. Як зупинитись на одній?
Веб-агенція «Червоний хамелеон» пропонує свій погляд на те, які критерії потрібно враховувати під час вибору CMS для інтернет-магазину. Також ми розглянемо системи, які варті уваги.
Для детального погляду на CMS ми пропонуємо цілий набір параметрів оцінювання:
Ми не ставимо завдання перерахувати всі критерії. З нашого досвіду, поточного переліку достатньо для вибору відповідної платформи практично для будь-якого інтернет-магазину. Але розглянемо докладніше ключові параметри.
Розробити інтернет-магазин можна практично на будь-якій CMS. Питання лише в наявності потрібних функцій та необхідності їх доопрацювання. За цим принципом усі платформи можна поділити на:
Загальні:
Спеціалізовані:
В переліку загальних представлені CMS широкого призначення. Як правило, для реалізації функцій інтернет-магазину вони потребують встановлення додатків.
Так, для WordPress потрібно встановити плагін WooCommerce, а Joomla має розширення Joomshopping. Вони допомагають перетворити CMS на інструмент для електронних продажів.
Платформи з другої групи або спеціально створені для цифрової комерції, або мають редакції, адаптовані під магазини.
Для них теж можна шукати доповнення, дописувати або замовляти допрацювання, але це відбуватиметься з метою покращення.
А от для CMS, яка не призначена для торгівлі, знадобляться допрацювання, щоб просто забезпечити роботу інтернет-магазину.
Загалом, чим більше система управління контентом орієнтована на електронну комерцію, тим більше базових функцій магазину в ній є і тим менше зусиль треба докладати для цього.
Класифікація на підставі платності CMS теж часто є визначальним критерієм. За цим принципом усі платформи поділяються на:
Безкоштовні:
Платні:
Але тут теж не все так просто. Деякі безкоштовні ліцензії дають лише мінімальну базу, яка не може забезпечити повноцінну роботу інтернет-магазину. А от додаткові модулі часто платні. Ціна таких модулів залежить від вибору CMS і варіюється від $5 до $1500.
До того ж, безкоштовні ліцензії часто потребують допрацювань. І це також плюс до бюджету проєкту. А ще пошук відповідних фахівців, підготовка ТЗ і контроль виконання.
Тому іноді краще одразу вибрати рішення, в якому передбачені всі необхідні модулі та функції. У перспективі платна CMS або версія може бути вигіднішою.
Від цього параметра залежить:
Платформа розвивається, коли вона користується попитом. В іншому випадку розробники можуть перестати підтримувати її оновлення та почати випускати інший новий продукт.
Так було з PHP 7.4, який перестав підтримуватись розробником у листопаді 2022 року. Продовжувати його використовувати, означає створювати потенційні дірки в безпеці.
До того ж, невелика популярність CMS призводить до того, що фахівців для розробки та підтримки буде мало. А якщо таки вдасться знайти, то їхні послуги обійдуться дорого. Та й інформації з технічних питань буде обмаль в Інтернеті – особливо російською чи українською.
З іншого боку, для популярної CMS можна легко знайти фахівців, готові відповіді та рішення. Можна навіть запитувати своїх знайомих – швидше за все, ви отримаєте відгуки та рекомендації. В Україні (https://trends.builtwith.com/shop/open-source/country/Ukraine) та світі (https://trends.builtwith.com/shop/open-source/traffic/Entire-Internet) за популярністю лідирує WordPress:
Велика спільнота програмістів і відкритий код WordPress сприяють динамічному розвитку комерційної складової.
Широка розповсюдженість системи часто визначає вибір на її користь. Багато людей просто звикли до WordPress, тому довго не думають при виборі відповідної платформи.
Якщо вже на старті ви розумієте, що невеликим інтернет-магазином справа не обмежиться, то зверніть увагу на такий параметр, як можливість розширення проєкту.
Платформи з відкритим кодом можна допрацьовувати. Але тут існує вірогідність впертися в стелю можливостей. Це пов'язано з архітектурою CMS – особливо актуально для WordPress та OpenCart. Безкоштовну версію Magento можна переробити майже повністю.
У платних CMS також є обмеження. Зняти їх можна 3 способами:
Головне, перед запуском проєкту переконатись, що таке можливо. Тоді апгрейд стане просто фінансовими вкладеннями, а не стартом на новій платформі. Повністю змінювати CMS – справа клопітна.
При численних інтеграціях і кількості товарів понад 20 000, краще одразу використовувати фреймворк замість CMS. З урахуванням майбутніх доопрацювань це вигідніше рішення на перспективу.
Серед усього різноманіття платформ для розробки сайтів та інтернет-магазинів ми мали досвід роботи практично з будь-якою.
Останнім часом ми зосередились на 2 технологіях, які вважаємо оптимальними для eCommerce: фреймворк Laravel і CMS PrestaShop.
Можете розглядати наші вподобання як попередню рекомендацію веб-агентства «Червоний хамелеон».
А щоб полегшити вам вибір, ми проаналізували та оцінили кожну платформу. При цьому 1 – найнижча оцінка, а 5 – найвища оцінка. Результати представлені в таблиці:
Критерії вибору | WordPress | OpenCart | Magento |
Наявність безкоштовної ліцензії | Так | Так | Так |
Функціонал «з коробки» | 3 | 4 | 4 |
Створення ІМ | 3 | 4 | 4 |
Безпека | 3 | 4 | 4 |
Швидкість роботи | 3* | 4 | 4 |
Обмеження за кількістю контенту й товарів | Так** | Ні | Ні |
Вимоги до хостингу | 3 | 4 | 4*** |
Документація українською мовою | Є | Є | Немає |
SEO | 4 | 3 | 4 |
Маркетплейс | Є | Є | Є |
Кількість партнерів в Україні | 5 | 5 | 3 |
Зручність роботи | 5 | 4 | 3 |
Вартість підтримки на місяць**** | До $400 | До $400 | Від $1600 |
*Залежить від хостингу.
**При підключенні потужного хостингу від WordPress.com обмеження практично знімаються. Краще вибирати тариф Entrepreneur, оскільки його оптимізовано під WooCommerce. Для базових можливостей та каталогу до 1000 товарів підійде навіть слабкий хостинг.
***У платної версії Magento вимоги до хостингу максимальні.
**** Ми розраховували середню вартість години роботи WP/OpenCart розробника на рівні $20, а для Magento розробника – на рівні $40. При цьому кількість годин для OpenCart та WP від 20, а для Magento – від 40. Це усереднені цифри, які можуть змінюватись в залежності від проєкту.
Критерії вибору | PrestaShop | Sylius |
Наявність безкоштовної ліцензії | Так | Так |
Функціонал «з коробки» | 4 | 3 |
Створення ІМ | 4 | 4 |
Безпека | 4* | 4 |
Швидкість роботи | 4 | 4 |
Обмеження за кількістю контенту й товарів | Немає | Немає |
Вимоги до хостингу | 4 | 4 |
Документація українською мовою | Немає | Немає |
SEO | 4 | 4** |
Маркетплейс | Є | Є |
Кількість партнерів в Україні | 2 | 1 |
Зручність роботи | 3 | 4 |
Вартість підтримки на місяць | До $600*** | До $800**** |
*Версії CMS PrestaShop, починаючи з 8.1, забезпечують більшу безпеку для сайтів, ніж попередні.
**Платформа створена з урахуванням SEO-вимог, але потрібно додатково встановлювати SEO-плагіни.
***Вартість години роботи програміста $30 – потрібно до 20 годин на місяць.
****Вартість години роботи програміста $40 – потрібно до 20 годин на місяць.
Варто зазначити, що йдеться про безкоштовні версії CMS. Платні версії дають більшу безпеку та розширений функціонал. Давайте розглянемо відмінності.
Давайте подивимося, чим відрізняється Sylius від Sylius Plus. Для зручності використаємо порівняльну таблицю:
Критерії порівняння | Sylius | Sylius Plus |
Базові функції | Так | Так |
Адаптація до B2B сегменту | Немає | Є |
Преміальний маркетплейс | Ні | Так |
Розширений мультимагазин | Ні | Так |
Розширені права користувача | Ні | Так |
Управління поверненнями | Ні | Так |
Підтримка кількох складів | Ні | Так |
Підтримка кількох прайс-листів | Ні | Так |
Часткове виконання замовлень | Ні | Так |
Програма лояльності | Ні | Так |
Розширена функція пошуку | Ні | Так |
Оформлення замовлення на одній сторінці | Ні | Так |
Підтримка | Спільнота користувачів | За підтримки SLA |
Виділений менеджер для роботи з клієнтами | Ні | Так |
Час відповіді | Відповідь не гарантована | Протягом 1 дня |
Вплив на CMS | Самостійні допрацювання коду | Пряма співпраця з командою Sylius |
Вартість ліцензії | Безкоштовно | Від €800 на рік* |
* Точна вартість залежить від кількості підключених плагінів та обсягів продажу.
Що стосується відмінностей між Magento Open Source та Magento Commerce, то вони виглядають так:
Критерії порівняння | Magento Open Source | Magento Commerce |
Управління каталогом і товарами | Так | Так |
Платіжні сервіси | Так | Так |
Сервіси доставки | Так | Так |
Обробка замовлень | Так | Так |
SEO | Так | Так |
Безпека | Нижча | Вища* |
Продуктивність | Нижча | Вища** |
Маркетингові інструменти | Ні | Так |
Інтеграція з Adobe Commerce Cloud | Ні | Так*** |
Адаптація до B2B сегменту | Ні | Так |
Міжнародна торгівля | Ні | Так**** |
Вплив на CMS | Самостійні допрацювання коду | Апгрейд ліцензії |
Підтримка | Спільнота користувачів | Техпідтримка від розробника 24/7 |
Вартість ліцензії | Безкоштовно | Від €18 100 на рік***** |
*Платна версія cтворює максимальний ступінь захисту.
** Можна обробляти до 70 000 запитів на хвилину.
***Розширює можливості для аналітики, персоналізації та управління інформацією про клієнтів.
****Локалізація інтерфейсу та каталогу, автоматичний розрахунок податків, мит і тарифів на доставку для різних країн.
*****Точна вартість залежить від кількості підключених плагінів та обсягів продажу.
Як ми бачимо, безкоштовні версії цих CMS підходять для старту бізнесу – допоки у вас ще немає великого каталогу, трафіку та виходу на закордонні ринки.
З розвитком бізнесу можна допрацьовувати їх під себе і розширювати можливості за допомогою програмістів. Або перейти на платні версії, щоб полегшити собі завдання. Про відмінності платних версій Sylius і Magento можна почитати тут (https://sylius.com/sylius-vs-magento/).
Наведені таблиці дають уявлення про місце платформи серед конкуруючих аналогів. А щоб деталізувати, торкнемося переваг та недоліків кожної.
Переваги:
Недоліки:
Висновок:
Це проста безкоштовна CMS, що робить її чудовим вибором для невеликого комерційного проєкту.
Теоретично, все можна встановити, налаштувати і «допиляти» самому або звернутися до величезної спільноти розробників і любителів WordPress.
Одна з головних проблем – безпека. Підтримка PHP 7.4 призводить до частих зламів сайтів на Вордпресі. Підвищити безпеку системи можна за допомогою своєчасних оновлень. Найкраще перейти з PHP 7.4 на PHP 8.0 або вище.
Переваги:
Недоліки:
Висновок:
CMS підходить як для малих, так і для середніх проєктів. Це швидка й проста платформа, з якою розбереться навіть новачок.
Базовий функціонал може задовольнити потреби інтернет-магазину, що розвивається. Це чудовий варіант для старту. Але варто бути уважним при виборі підрядників для розробки та підтримки проєкту.
Низький поріг входу породжує велику кількість фрілансерів із сумнівним розумінням того, що вони роблять. А виправляти це довго, складно та дорого.
Переваги:
Недоліки:
Висновок:
Розробка інтернет-магазину на Magento потребує суттєвих вкладень. Але будь-який бізнес потребує інвестицій, а з цією системою витрати можна вважати саме інвестиціями.
Це серйозна CMS для Enterprise-проєктів. Рекомендуємо обирати її для створення сайтів не нижче середнього рівня та з бюджетом від $40 000 (з урахуванням вартості ліцензії).
Переваги:
Недоліки:
Висновок:
CMS дозволяє запустити повноцінний невеликий інтернет-магазин одразу після інсталяції. Вона повністю заточена під електронну комерцію. Добре справляється з каталогом до 20 000 товарів.
Переваги:
Недоліки:
Висновок:
Наразі Sylius виграє скоріше по функціоналу, ніж по різноманітності шаблонів і тем. Але користувачі мають можливість редагувати готові шаблони та створювати власні.
Нестача SEO-оптимізації у базовій версії компенсується різноманітністю готових SEO-плагінів у маркетплейсі – більшість з них можна підключити безкоштовно.
Це молода й перспективна CMS, яка має шанси стати популярною. Вона поки що не зібрала навколо себе велику спільноту розробників, але ситуація може змінитися вже за кілька років. З урахуванням динаміки розвитку та демократичної вартості, цю CMS однозначно варто розглядати на перспективу.
Щоб правильно вибрати CMS, обов'язково:
Щоб заощадити час, можна одразу звернутися до веб-агентства та розповісти про вимоги до майбутнього сайту. Ми підберемо для вас оптимальну CMS з точки зору функціоналу, продуктивності, масштабу та бюджету.