Як вибрати CMS для інтернет-магазину

З розвитком електронної комерції вимоги до сайтів інтернет-магазинів підвищуються. Потрібно враховувати потреби покупців, інтереси власників, зручність для адміністраторів. Здавалося б, все просто та зрозуміло, але насправді вибір відповідної платформи виявляється досить складним завданням. Їх сотні, і всі вони різні. Як зупинитись на одній?

Веб-агенція «Червоний хамелеон» пропонує свій погляд на те, які критерії потрібно враховувати під час вибору CMS для інтернет-магазину. Також ми розглянемо системи, які варті уваги.

Критерії вибору

Для детального погляду на CMS ми пропонуємо цілий набір параметрів оцінювання:

  1. Функціонал з коробки – спеціалізація під створення інтернет-магазину.
  2. Вартість CMS, розробки та підтримки проєкту на ній.
  3. Популярність CMS – чим популярніша платформа, тим динамічніше вона розвивається.
  4. Безпекастійкість до вірусів і зламів.
  5. Швидкість роботи каталогу, фільтрів і CMS загалом.
  6. Обмеження кількості категорій, товарів.
  7. Мінімальні вимоги до хостингу.
  8. Наявність російськомовної/україномовної документації для програмістів та адміністраторів сайту.
  9. Обсяг базового SEO-функціоналу та наявність додаткових SEO-плагінів.
  10. Наявність офіційного маркетплейсу та модулів у ньому для українського ринку.
  11. Зручність роботи, простота інтеграції із системами обліку, можливості для експорту/імпорту товарів, інтуїтивно зрозумілий інтерфейс.
  12. Кількість розробників і студій, які здійснюють розробку та надають підтримку для конкретної CMS.

Ми не ставимо завдання перерахувати всі критерії. З нашого досвіду, поточного переліку достатньо для вибору відповідної платформи практично для будь-якого інтернет-магазину. Але розглянемо докладніше ключові параметри.

Спеціалізація CMS

Розробити інтернет-магазин можна практично на будь-якій CMS. Питання лише в наявності потрібних функцій та необхідності їх доопрацювання. За цим принципом усі платформи можна поділити на:

Загальні:

  • WordPress;
  • Joomla;
  • Drupal.

Спеціалізовані:

  • OpenCart;
  • PrestaShop;
  • Sylius;
  • Magento.

В переліку загальних представлені CMS широкого призначення. Як правило, для реалізації функцій інтернет-магазину вони потребують встановлення додатків.

Так, для WordPress потрібно встановити плагін WooCommerce, а Joomla має розширення Joomshopping. Вони допомагають перетворити CMS на інструмент для електронних продажів.

Платформи з другої групи або спеціально створені для цифрової комерції, або мають редакції, адаптовані під магазини.

Для них теж можна шукати доповнення, дописувати або замовляти допрацювання, але це відбуватиметься з метою покращення.

А от для CMS, яка не призначена для торгівлі, знадобляться допрацювання, щоб просто забезпечити роботу інтернет-магазину.

Загалом, чим більше система управління контентом орієнтована на електронну комерцію, тим більше базових функцій магазину в ній є і тим менше зусиль треба докладати для цього.

Платні та безкоштовні CMS

Класифікація на підставі платності CMS теж часто є визначальним критерієм. За цим принципом усі платформи поділяються на:

Безкоштовні:

  • WordPress;
  • Joomla;
  • Drupal;
  • OpenCart;
  • PrestaShop;
  • Sylius;
  • Magento Open Source.

Платні:

  • Sylius Plus;
  • Magento Commerce.

Але тут теж не все так просто. Деякі безкоштовні ліцензії дають лише мінімальну базу, яка не може забезпечити повноцінну роботу інтернет-магазину. А от додаткові модулі часто платні. Ціна таких модулів залежить від вибору CMS і варіюється від $5 до $1500.

До того ж, безкоштовні ліцензії часто потребують допрацювань. І це також плюс до бюджету проєкту. А ще пошук відповідних фахівців, підготовка ТЗ і контроль виконання.

Тому іноді краще одразу вибрати рішення, в якому передбачені всі необхідні модулі та функції. У перспективі платна CMS або версія може бути вигіднішою.

Популярність CMS

Від цього параметра залежить:

  • наявність спеціалістів для техпідтримки;
  • кількість готових плагінів;
  • вартість доопрацювань;
  • наявність активних форумів, на яких можна поспілкуватись, вирішити питання;
  • безпека системи;
  • динаміка її оновлень.

Платформа розвивається, коли вона користується попитом. В іншому випадку розробники можуть перестати підтримувати її оновлення та почати випускати інший новий продукт.

Так було з PHP 7.4, який перестав підтримуватись розробником у листопаді 2022 року. Продовжувати його використовувати, означає створювати потенційні дірки в безпеці.

До того ж, невелика популярність CMS призводить до того, що фахівців для розробки та підтримки буде мало. А якщо таки вдасться знайти, то їхні послуги обійдуться дорого. Та й інформації з технічних питань буде обмаль в Інтернеті – особливо російською чи українською.

З іншого боку, для популярної CMS можна легко знайти фахівців, готові відповіді та рішення. Можна навіть запитувати своїх знайомих – швидше за все, ви отримаєте відгуки та рекомендації. В Україні (https://trends.builtwith.com/shop/open-source/country/Ukraine) та світі (https://trends.builtwith.com/shop/open-source/traffic/Entire-Internet) за популярністю лідирує WordPress:

популярність CMS в Україні

Велика спільнота програмістів і відкритий код WordPress сприяють динамічному розвитку комерційної складової.

Широка розповсюдженість системи часто визначає вибір на її користь. Багато людей просто звикли до WordPress, тому довго не думають при виборі відповідної платформи.

Розширюваність

Якщо вже на старті ви розумієте, що невеликим інтернет-магазином справа не обмежиться, то зверніть увагу на такий параметр, як можливість розширення проєкту.

Платформи з відкритим кодом можна допрацьовувати. Але тут існує вірогідність впертися в стелю можливостей. Це пов'язано з архітектурою CMS – особливо актуально для WordPress та OpenCart. Безкоштовну версію Magento можна переробити майже повністю.

У платних CMS також є обмеження. Зняти їх можна 3 способами:

  1. Одразу купити дорожчу ліцензію.
  2. Підвищити рівень поточної ліцензії (з доплатою різниці).
  3. Купити додаткові плагіни.

Головне, перед запуском проєкту переконатись, що таке можливо. Тоді апгрейд стане просто фінансовими вкладеннями, а не стартом на новій платформі. Повністю змінювати CMS – справа клопітна.

При численних інтеграціях і кількості товарів понад 20 000, краще одразу використовувати фреймворк замість CMS. З урахуванням майбутніх доопрацювань це вигідніше рішення на перспективу.

З чим ми працюємо

Серед усього різноманіття платформ для розробки сайтів та інтернет-магазинів ми мали досвід роботи практично з будь-якою.

Останнім часом ми зосередились на 2 технологіях, які вважаємо оптимальними для eCommerce: фреймворк Laravel і CMS PrestaShop.

Можете розглядати наші вподобання як попередню рекомендацію веб-агентства «Червоний хамелеон».

А щоб полегшити вам вибір, ми проаналізували та оцінили кожну платформу. При цьому 1 – найнижча оцінка, а 5 – найвища оцінка. Результати представлені в таблиці:

Критерії виборуWordPressOpenCartMagento
Наявність безкоштовної ліцензіїТакТакТак
Функціонал «з коробки»344
Створення ІМ344
Безпека344
Швидкість роботи3*44
Обмеження за кількістю контенту й товарівТак**НіНі
Вимоги до хостингу344***
Документація українською мовоюЄЄНемає
SEO
434
МаркетплейсЄЄЄ
Кількість партнерів в Україні553
Зручність роботи
543
Вартість підтримки на місяць****До $400До $400Від $1600

*Залежить від хостингу.

**При підключенні потужного хостингу від WordPress.com обмеження практично знімаються. Краще вибирати тариф Entrepreneur, оскільки його оптимізовано під WooCommerce. Для базових можливостей та каталогу до 1000 товарів підійде навіть слабкий хостинг.

***У платної версії Magento вимоги до хостингу максимальні.

**** Ми розраховували середню вартість години роботи WP/OpenCart розробника на рівні $20, а для Magento розробника – на рівні $40. При цьому кількість годин для OpenCart та WP від 20, а для Magento – від 40. Це усереднені цифри, які можуть змінюватись в залежності від проєкту.

Критерії виборуPrestaShopSylius
Наявність безкоштовної ліцензіїТакТак
Функціонал «з коробки»43
Створення ІМ44
Безпека4*4
Швидкість роботи

4

4
Обмеження за кількістю контенту й товарів
НемаєНемає
Вимоги до хостингу44
Документація українською мовоюНемаєНемає
SEO44**
МаркетплейсЄЄ
Кількість партнерів в Україні
21
Зручність роботи34
Вартість підтримки на місяцьДо $600***До $800****

*Версії CMS PrestaShop, починаючи з 8.1, забезпечують більшу безпеку для сайтів, ніж попередні.

**Платформа створена з урахуванням SEO-вимог, але потрібно додатково встановлювати SEO-плагіни.

***Вартість години роботи програміста $30 – потрібно до 20 годин на місяць.

****Вартість години роботи програміста $40 – потрібно до 20 годин на місяць.

Варто зазначити, що йдеться про безкоштовні версії CMS. Платні версії дають більшу безпеку та розширений функціонал. Давайте розглянемо відмінності.

Різниця між платними та безкоштовними версіями CMS

Давайте подивимося, чим відрізняється Sylius від Sylius Plus. Для зручності використаємо порівняльну таблицю:

Критерії порівнянняSyliusSylius Plus
Базові функціїТакТак
Адаптація до B2B сегментуНемаєЄ
Преміальний маркетплейсНіТак
Розширений мультимагазинНіТак
Розширені права користувачаНіТак
Управління поверненнямиНіТак
Підтримка кількох складівНіТак
Підтримка кількох прайс-листівНіТак
Часткове виконання замовленьНіТак
Програма лояльностіНіТак
Розширена функція пошукуНіТак
Оформлення замовлення на одній сторінціНіТак
ПідтримкаСпільнота користувачівЗа підтримки SLA
Виділений менеджер для роботи з клієнтами
НіТак
Час відповідіВідповідь не гарантованаПротягом 1 дня
Вплив на CMSСамостійні допрацювання кодуПряма співпраця з командою Sylius
Вартість ліцензіїБезкоштовноВід €800 на рік*

* Точна вартість залежить від кількості підключених плагінів та обсягів продажу.

Що стосується відмінностей між Magento Open Source та Magento Commerce, то вони виглядають так:

Критерії порівнянняMagento Open SourceMagento Commerce
Управління каталогом і товарамиТакТак
Платіжні сервісиТакТак
Сервіси доставкиТакТак
Обробка замовленьТакТак
SEOТакТак
БезпекаНижчаВища*
ПродуктивністьНижчаВища**
Маркетингові інструментиНіТак
Інтеграція з Adobe Commerce CloudНіТак***
Адаптація до B2B сегментуНіТак
Міжнародна торгівляНіТак****
Вплив на CMSСамостійні допрацювання кодуАпгрейд ліцензії
ПідтримкаСпільнота користувачівТехпідтримка від розробника 24/7
Вартість ліцензіїБезкоштовно

Від €18 100 на рік*****

*Платна версія cтворює максимальний ступінь захисту.

** Можна обробляти до 70 000 запитів на хвилину.

***Розширює можливості для аналітики, персоналізації та управління інформацією про клієнтів.

****Локалізація інтерфейсу та каталогу, автоматичний розрахунок податків, мит і тарифів на доставку для різних країн.

*****Точна вартість залежить від кількості підключених плагінів та обсягів продажу.

Як ми бачимо, безкоштовні версії цих CMS підходять для старту бізнесу – допоки у вас ще немає великого каталогу, трафіку та виходу на закордонні ринки.

З розвитком бізнесу можна допрацьовувати їх під себе і розширювати можливості за допомогою програмістів. Або перейти на платні версії, щоб полегшити собі завдання. Про відмінності платних версій Sylius і Magento можна почитати тут (https://sylius.com/sylius-vs-magento/).

Плюси та мінуси платформ для інтернет-магазину

Наведені таблиці дають уявлення про місце платформи серед конкуруючих аналогів. А щоб деталізувати, торкнемося переваг та недоліків кожної.

WordPress

Переваги:

  • безкоштовна та проста у використанні система;
  • встановлюється на сервер практично будь-якого хостингу;
  • велика кількість якісних шаблонів, що добре для швидкого налаштування та запуску сайту;
  • чимало корисних плагінів для реалізації повноцінного інтернет-магазину;
  • вистачає розробників, які займається допрацюванням функціоналу за $20-25 на годину (в середньому).

Недоліки:

  1. Багато допрацювань до потрібного функціоналу.
  2. Для розгортання торгового майданчика знадобиться встановлення додаткових модулів, що збільшує навантаження на сервер.
  3. У разі великої кількості плагінів може знижуватися швидкість завантаження сайту, якщо сервер недостатньо потужний.
  4. WooCommerce важко справляється з великою кількістю товарів (від 10 000 позицій) – для цього треба допрацьовувати технічну частину та/або купувати дорожчий хостинг.
  5. Є багато людей, які надивилися відео на YouTube і вважають себе WordPress-програмістами. Поріг входження в систему невисокий, тому можна натрапити на низькоякісних фахівців, які можуть робити лише прості речі, але беруться і за складний кастомний функціонал без достатніх знань та навичок.
  6. Можливий конфлікт між плагінами різних версій. Це особливо гостро відчувається після оновлення.
  7. Теми з візуальним редактором часто складно допрацьовувати до потрібного вигляду та хорошого SEO.
  8. WordPress дозволяє використовувати версію PHP 7.4, що створює небажані ризики.

Висновок:

Це проста безкоштовна CMS, що робить її чудовим вибором для невеликого комерційного проєкту.

Теоретично, все можна встановити, налаштувати і «допиляти» самому або звернутися до величезної спільноти розробників і любителів WordPress.

Одна з головних проблем – безпека. Підтримка PHP 7.4 призводить до частих зламів сайтів на Вордпресі. Підвищити безпеку системи можна за допомогою своєчасних оновлень. Найкраще перейти з PHP 7.4 на PHP 8.0 або вище.

OpenCart

Переваги:

  • безкоштовний основний функціонал;
  • багато платних шаблонів, які легко встановлюються та налаштовуються – дозволяють швидко запустити проєкт;
  • система проста в управлінні та налаштуванні;
  • невибаглива до ресурсів – працює навіть на слабких серверах;
  • відносно висока швидкість завантаження сторінок;
  • може обробляти бази до 20 000 товарів;
  • є багато фрілансерів і молодих студій, які готові за помірну плату робити прості допрацювання та розробляти функціонал початкового рівня.

Недоліки:

  1. Часто не обійтись без платних модулів.
  2. Складна процедура оновлення CMS.
  3. Оскільки платформу легко освоїти, то, як і з WordPress, у мережі є багато новачків, які беруться до роботи над непосильними завданнями.
  4. Багато модулів страждає недоліком якості та захищеності коду.
  5. Більшість модулів для CMS зашифровано технологією IonCube, тому допрацювати можна лише зовнішню частину. Логіку роботи плагіна змінити складно – треба звертатись індивідуально до розробника скрипту.
  6. SEO-частину потрібно «допилювати», базова пошукова оптимізація реалізована слабко.
  7. Для створення якісного функціонального проєкту доведеться вкласти $8000-10 000.

Висновок:

CMS підходить як для малих, так і для середніх проєктів. Це швидка й проста платформа, з якою розбереться навіть новачок.

Базовий функціонал може задовольнити потреби інтернет-магазину, що розвивається. Це чудовий варіант для старту. Але варто бути уважним при виборі підрядників для розробки та підтримки проєкту.

Низький поріг входу породжує велику кількість фрілансерів із сумнівним розумінням того, що вони роблять. А виправляти це довго, складно та дорого.

Magento

Переваги:

  • широкі можливості – підходить для будь-якого торгового майданчика в мережі;
  • система «зростає» разом зі збільшенням масштабів проєкту;
  • добре піддається технічним допрацюванням;
  • великий вибір додаткових опцій (особливо у платній версії);
  • система добре підготовлена для пошукової оптимізації;
  • стійка захищена CMS.

Недоліки:

  1. Складна в освоєнні система: стосовно адміністрування та розробки.
  2. Високі вимоги до потужності сервера.
  3. Не вся документація перекладена українською мовою.
  4. Відчутна ціна на модулі – деякі з них коштують $350, $598, $949, $1500 і більше.
  5. Небагато розробників, які працюють із платформою на українському ринку (90% фахівців працюють із західними клієнтами і не хочуть братися за місцеві проєкти).
  6. Дорога в розробці та обслуговуванні система – найвитратніша з усіх перерахованих.

Висновок:

Розробка інтернет-магазину на Magento потребує суттєвих вкладень. Але будь-який бізнес потребує інвестицій, а з цією системою витрати можна вважати саме інвестиціями.

Це серйозна CMS для Enterprise-проєктів. Рекомендуємо обирати її для створення сайтів не нижче середнього рівня та з бюджетом від $40 000 (з урахуванням вартості ліцензії).

PrestaShop

Переваги:

  • базовий функціонал магазину та основні можливості пошукової оптимізації доступні одразу після інсталяції;
  • доступно понад 5000 платних і безкоштовних шаблонів для сайту;
  • SEO-оптимізація та маркетингові інструменти;
  • якщо обмежуватися кастомізацією шаблону за допомогою CSS – чудовий та недорогий варіант;
  • можна розробляти багатофункціональні інтернет-магазини середнього рівня складності.

Недоліки:

  1. У базовій версії можна розробити лише невеликий торговий майданчик із простим функціоналом, для створення великого проєкту знадобиться встановлення платних модулів.
  2. Вартість платних модулів можна порівняти з розцінками в маркетплейсі Magento.
  3. Система вимоглива до ресурсів, доведеться обирати не найдешевший тариф хостингу.
  4. Мало вітчизняних розробників через невелику популярність CMS в Україні.
  5. Складно кастомізувати наявний функціонал.
  6. Складно масштабувати платформу під потреби бізнесу, який зростає.

Висновок:

CMS дозволяє запустити повноцінний невеликий інтернет-магазин одразу після інсталяції. Вона повністю заточена під електронну комерцію. Добре справляється з каталогом до 20 000 товарів.

Sylius

Переваги:

  • синхронізація із CRM, ERP, WMS, PIM системами;
  • підтримка кількох складів;
  • програма лояльності;
  • інтеграція з PayPal, що дає доступ до мультивалютності та торгівлі на іноземних ринках;
  • гнучке ціноутворення – можна купувати модулі пакетом або підключати опціонально;
  • миттєві автоматичні оновлення за наявності платної ліцензії;
  • багато безкоштовних плагінів для різних цілей;
  • є навчальні матеріали та навіть повноцінний онлайн-курс по роботі з CMS;
  • відкритий API, що дає можливість самостійних допрацювань та інтеграцій.

Недоліки:

  1. Немає документації та відеоуроків українською мовою.
  2. Мало українських розробників, які працюють з цією CMS.
  3. У базовій версії SEO реалізовано слабко – треба підключати додаткові плагіни.
  4. Обмежений вибір готових шаблонів і тем.
  5. Система вимоглива до ресурсів – потрібен потужний хостинг.
  6. Краще адаптована під Linux та MacOS, ніж під Windows.

Висновок:

Наразі Sylius виграє скоріше по функціоналу, ніж по різноманітності шаблонів і тем. Але користувачі мають можливість редагувати готові шаблони та створювати власні.

Нестача SEO-оптимізації у базовій версії компенсується різноманітністю готових SEO-плагінів у маркетплейсі – більшість з них можна підключити безкоштовно.

Це молода й перспективна CMS, яка має шанси стати популярною. Вона поки що не зібрала навколо себе велику спільноту розробників, але ситуація може змінитися вже за кілька років. З урахуванням динаміки розвитку та демократичної вартості, цю CMS однозначно варто розглядати на перспективу.

Декілька рекомендацій

Щоб правильно вибрати CMS, обов'язково:

  1. Визначтеся з цілями проєкту.
  2. Спробуйте спрогнозувати масштаб інтернет-магазину (кількість позицій у каталозі).
  3. Оцініть ймовірний рівень відвідуваності вашого ресурсу – від цього залежатиме навантаження на сервер.
  4. Складіть і кілька разів перевірте перелік функцій та інтеграцій необхідних на сайті.
  5. Розрахуйте реальну суму, яку ви готові вкласти у розробку та запуск ресурсу.
  6. За допомогою запропонованих критеріїв, оберіть варіанти, які відповідають вашим вимогам.
  7. Скористайтесь безкоштовними демоверсіями, щоб протестувати їх. Оцініть інтерфейси, простоту та зручність адміністрування, швидкість роботи сайту.
  8. Виділіть 2-3 платформи, працювати з якими вам було зручно. Вибрати із 2-3 варіантів буде набагато простіше.

Щоб заощадити час, можна одразу звернутися до веб-агентства та розповісти про вимоги до майбутнього сайту. Ми підберемо для вас оптимальну CMS з точки зору функціоналу, продуктивності, масштабу та бюджету.

Давайте обговоримо ваш проєкт